Wednesday, October 22, 2008

Jurunikah palsu aktif semula - Pukul canang tidak kenakan bayaran nikah

Oleh HARADIAN SHAH HAMDAN dan ALIAS ISMAIL
berita@kosmo.com.my



SETIU - "Tak payah bayar walau satu sen pun."
Itulah taktik digunakan oleh seorang jurunikah tidak bertauliah begitu dikenali di sebuah kampung di sini, bagi menarik perhatian pasangan yang bermasalah untuk berkahwin.

Lelaki berusia 50-an itu dipercayai menawarkan 'khidmat percuma' tersebut bagi menunjukkan kononnya dia benar-benar mahu membantu pasangan dan bukannya mengaut keuntungan.

Dengan mencanangkan tiada sebarang upah melakukan akad nikah, taktik itu ternyata menjadi apabila beliau kini lebih kerap menerima kunjungan pasangan yang mahu berkahwin secara sembunyi-sembunyi.

Bagaimanapun, ia hanyalah 'pemanis mulut' lelaki itu kerana kebanyakan pasangan difahamkan menghulurkan wang malah sehingga lebih RM300 sebagai tanda terima kasih.

Muslihat terbaru jurunikah berkenaan dikesan oleh wartawan Kosmo! semasa berpura-pura mahu mendapatkan khidmatnya di rumahnya, baru-baru ini.

Ketika pertemuan itu, jurunikah itu memberitahu, beliau sedia menikahkan mana-mana pasangan yang datang berjumpanya dengan menawarkan 'pakej' menarik dan ia turut berjaya menarik pasangan dari beberapa negeri lain.

Dalam nada memujuk, lelaki itu berkata, pasangan yang hanya ingin dinikahkan tetapi tidak mahu surat nikah daripadanya, tidak perlu membayar apa-apa.

Katanya, sedangkan sebelum ini, untuk perkhidmatan itu beliau mengenakan bayaran sebanyak RM200.

"Kalau yang terdesak, saya boleh nikahkan terus. Free saja, sebab niat saya nak tolong orang yang susah. Tapi kalau ikhlas nak beri 'sumbangan' kepada saya, itu terpulanglah," katanya kepada wartawan Kosmo!.


http://www.kosmo.com.my/22102008

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...