Thursday, May 28, 2009

Bayi patah tulang selangka - Ibu bapa mahu saman hospital cuai sambut kelahiran bayi


SANY menunjukkan X-ray tulang selangka anaknya yang patah manakala Zaidah mendukung Siti Balqis di Taman Indah Pauh, Arau semalam.


ARAU - Seorang ibu muda, Zaidah Azura Rahmat, 25, tidak menyangka kesukaran ketika melahirkan bayi dalam keadaan mengiring dan menahan kesakitan selama 10 jam memberi kesanburuk kepada anaknya.

Bayi perempuannya, Siti Balqis Sany seberat 4 kilogram yang dilahirkan di Hospital Tuanku Fauziah, Kangar pada 6.18 pagi 23 April lalu didapati patah tulang selangka pada bahu kiri.

Ketika ditemui di rumahnya di Taman Indah Pauh di sini semalam, Zaidah mendakwa, doktor dan pihak hospital yang menyambut kelahiran anaknya bersikap lepas tangan malah meletakkan kesalahan itu kepada dirinya.

"Saya terkilan. Ketika bersalin, saya menahan kesakitan yang amat pedih. Ia proses sukar sehinggakan terpaksa dibantu oleh tujuh petugas hospital termasuk dua doktor.

"Malah, saya diminta berada dalam kedudukan mengiring sepanjang proses kelahiran," katanya.

Menurutnya, doktor mengesyaki ada sesuatu yang tidak kena pada Balqis dan dia dimasukkan ke wad kanak-kanak kerana bahunya disyaki terseliuh semasa dilahirkan.

Zaidah berkata, bayinya dibenarkan keluar wad lima hari kemudian dan doktor memberitahu bahawa anaknya hanya cedera terseliuh, bukan patah tulang.

Namun katanya, setelah dibawa pulang, bayinya kerap meragam dan menangis malah tangan kirinya tidak aktif berbanding tangan kanan.

"Saya membawa anak ke klinik swasta dan terkejut apabila doktor mengesahkan dia patah tulang selangka pada bahu kiri berdasarkan hasil ujian X-ray," ujarnya.

http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2009&dt=0528&pub=Kosmo&sec=Negara&pg=ne_11.htm

1 comment:

Anonymous said...

Salam, boleh bagitau x, camne nak contact ibubapa mangsa ni? klu ade send email ya iezqandar@gmail.com

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...