Saturday, July 18, 2009

Penyanyi khayal ganja dicekup

Oleh Mohd Amin Jalil
am@metro.com.my


SEREMBAN: Seorang bekas peserta Akademi Fantasia 5 (AF5) yang sedang khayal menghisap ganja bersama tiga rakannya ditahan anggota Agensi Anti Dadah Kebangsaan (AADK) daerah yang menyerbu sebuah rumah di Kampung Sentosa Paroi dekat sini, semalam.

Dalam serbuan kira-kira jam 4 pagi, peserta AF5 terbabit dan tiga rakannya berusia 23 dan 24 tahun sedang menghisap ganja di rumah seorang daripada mereka.

Selain peserta rancangan TV realiti itu yang terkeluar pada peringkat awal, seorang lagi yang ditahan adalah pelajar sebuah universiti di Bangi, Selangor.

Difahamkan, rumah berkenaan sering dijadikan ‘port’ kumpulan terbabit melepaskan gian.

Pengarah AADK negeri, Abdul Rahman Hamid, berkata rumah itu diserbu selepas pihaknya menerima maklumat awam.

Menurutnya, lapan anggota AADK negeri terbabit dalam operasi itu dan ketika ditahan, empat lelaki berkenaan sedang menghisap ganja di rumah terbabit.

“Hasil ujian air kencing mendapati keempat-empat mereka positif dadah,” katanya kepada Harian Metro di sini, semalam.

Menurutnya, pihaknya turut menemui beberapa peralatan dan bekas digunakan kumpulan lelaki terbabit untuk menghisap ganja.

Abdul Rahman berkata, siasatan lanjut mendapati kumpulan itu sudah merancang membuat pesta dadah di rumah berkenaan dalam masa terdekat.

Katanya, mereka kini ditahan untuk siasatan lanjut.

“AADK tidak akan berkompromi dengan sesiapa sahaja yang menyalahgunakan dadah, sama ada golongan terkenal atau orang biasa kerana usaha kami memastikan negeri dan negara bebas daripada gejala tidak sihat itu,” katanya.

Menurutnya, semua mereka disiasat mengikut Seksyen 3(3) Akta Penagihan Dadah (Rawatan dan Pemulihan) 1983 dan jika laporan hospital mengesahkan positif dadah serta atas perintah mahkamah, mereka perlu menjalani rawatan dan pemulihan di Pusat Pemulihan Narkotik (Puspen).

“Buat sementara, kami berusaha mendapatkan perintah tahanan reman terhadap mereka atau dibebaskan dengan jaminan AADK,” katanya.





Namun, jika tidak, mereka akan dibebaskan sementara dengan jaminan AADK," katanya.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...