Monday, April 26, 2010

Tiada tempat lepas tekanan faktor emosi terganggu

2010/04/26

KUALA LUMPUR: Remaja yang tiada tempat melepaskan perasaan ketika menghadapi tekanan jika tidak ditangani lebih awal, boleh menyebabkan gangguan emosi akhirnya dibimbangi mengambil jalan singkat hingga sanggup melakukan cubaan membunuh diri.

Penolong Profesor Institut Pendidikan Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Dr Mastura Badzis berkata, remaja yang menghadapi masalah tekanan perlu ada tempat untuk melepaskan perasaan mereka.


Katanya, kebiasaannya remaja apabila menghadapi tekanan tiada tempat sokongan sama ada ibu bapa atau orang disayangi bagi mencurahkan perasaan itu.


Menurutnya, apabila berada di peringkat gangguan emosi dan perasaan itu tidak dilepaskan mereka boleh berhalusinasi mendengar suara halus sehingga sanggup bertindak terjun bangunan untuk membunuh diri.


“Gangguan emosi ada peringkat, semuanya berlaku kerana perasaan dan tekanan yang dihadapi tidak dapat dilepaskan berikutan tiada sokongan atau orang disayangi untuk mencurahkan perasaan mereka,” katanya ketika dihubungi di sini, semalam.


Beliau mengulas laporan Harian Metro Sabtu lalu, yang melaporkan bahana tertekan diejek rakan kerana cinta ditolak dipercayai menjadi punca seorang pelajar tingkatan dua sebuah sekolah di Kangar Perlis, cuba terjun dari tingkat tiga bangunan sekolah itu.


Dalam kejadian kira-kira jam 11.30 pagi itu, pelajar lelaki yang baru kematian bapa sebulan lalu bertindak nekad keluar dari bilik darjah dengan memecah cermin tingkap dan berdiri di hujung koridor bangunan setinggi sembilan meter. Dia bertindak demikian selepas tidak tahan diejek rakan sekelas dan aksi dramatiknya menyebabkan pelajar dan guru sekolah kelam-kabut. Tambahan pula ketika itu pelajar bersiap untuk pulang.

http://www.hmetro.com.my/myMetro/articles/Tiadatempatlepastekananfaktoremositerganggu/Article

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...