Thursday, May 27, 2010

Wakil rakyat mengundi untuk rakan yang ponteng

MOSCOW - Beberapa imej televisyen menunjukkan sejumlah Ahli Parlimen di Rusia dirakamkan berlari dari satu kerusi ke kerusi lain dan menekan butang undian untuk membantu rakan mereka yang ponteng sesi sidang Parlimen negara berkenaan.

Skandal politik itu merupakan episod terbaru yang mencemarkan nama baik Dewan Rendah Parlimen yang dikenali sebagai Duma di Rusia.

Sebelum ini, dewan tersebut dikritik kerana cuma berperanan sebagai pak turut dan jarang menghalang sebarang inisiatif daripada pemerintah Rusia di Kremlin.

Apabila satu undang-undang baru mengenai memandu dalam keadaan mabuk dibahaskan di Duma, ia diluluskan pada bacaan pertama oleh lebih 440 wakil rakyat sedangkan cuma 88 orang hadir pada sesi berkenaan.

Keadaan itu berlaku kerana wakil-wakil rakyat berlari dari satu kerusi kosong ke kerusi lain dengan menekan butang pengundian elektronik bagi mewakili wakil rakyat yang ponteng.

Gelagat pada sesi pengundian itu berlaku pada 19 Mei lepas dan pertama kali didedahkan dalam program berita rangkaian televisyenRen TV di Rusia dan ditonton lebih 180,000 kali di laman perkongsian video YouTube.

"Seorang wakil rakyat sempat menekan sembilan butang undian semasa sesi pengundian selama 20 saat itu berlangsung," lapor rangkaian televisyen Ren TV. - AFP

http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2010&dt=0527&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_04.htm

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...