Monday, July 5, 2010

Wang simpanan lebur

Oleh Asmah Rusman

2010/07/05

KUALA LUMPUR: Gara-gara terpikat dengan pujukan manis seorang wanita menerusi seminar perniagaan, seorang warga emas berputih mata apabila hilang semua wang simpanannya berjumlah kira-kira RM190,000.

Khalijah Ashaari, 59, berkata selepas dua tahun gagal mendapat pulangan dan sebagai usaha menjejak wanita dikenali sebagai Nazirah, 37, dia bertindak membuat laporan di Balai Polis Dang Wangi, dua minggu lalu.

Katanya, dia melabur berikutan Nazirah memberitahu skim itu berupaya membantu dia mengejar cita-cita menjadi jutawan kerana menjanjikan pulangan 10 hingga 15 peratus setiap bulan.

Menurutnya, cara pelaburan dilakukan dengan membuat pembayaran mengikut jumlah pulangan yang diinginkan pelabur dengan jumlah minimum RM10,000. “Saya seperti dipukau apabila mudah mempercayai kata-kata Nazirah yang bertugas sebagai pengurus pemasaran di syarikat pelaburan di Bukit Bintang itu.


“Wanita memujuk saya menyertai skim itu dengan alasan memudahkan seseorang mencapai impian termasuk melangsaikan hutang, membantu keluarga, menambah simpanan selain bagi menjalani kehidupan lebih mewah,” katanya. Khalijah berkata, dia menuruti setiap arahan wanita itu termasuk membayar pendahuluan RM100,000 untuk mendapatkan keahlian skim pelaburan berkenaan.


Kemudian, dia menerima satu salinan perjanjian dan borang keahlian yang dikatakan mengandungi maklumat lengkap mengenai peraturan pelaburan berkenaan dalam Bahasa Inggeris.

Katanya, dia terus menyerahkan sejumlah wang melalui dua cek berasingan masing-masing bernilai RM14,000 dan RM76,000 selepas sering didesak wanita itu melalui panggilan telefon.

“Saya langsung tidak mengesyaki dia ingin menipu kerana ahli yang hadir ke seminar yang diadakan di sebuah hotel terkenal terdiri ahli perniagaan dan taukeh emas yang datang dari seluruh pelusuk negara.

http://www.hmetro.com.my/myMetro/articles/Wangsimpananlebur/Article

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...