Tuesday, November 9, 2010

GERAKAN: Cuaca ekonomi, politik masih buruk

Nov 7, 10 2:41pm

Walaupun kerajaan memperkenalkan gagasan 1Malaysia dan beberapa pendekatan ekonomi, cuaca ekonomi dan politik sedunia masih buruk dan terumbang-ambing, kata presiden GERAKAN Tan Sri Koh Tsu Koon.

"Lautan masih bergelora, dengan bongkah-bongkah batu dan ais yang membahayakan, dalam erti kata (lain) kehidupan kita masih terbelenggu dengan pandangan yang berbeza dan ekstrimis dan bersimpang-siur yang memperlihatkan ketidaktentuan senario politik dan keresahan emosi, serta legasi-legasi lama yang masih menghantui kita," kata Koh.

Sehubungan itu, diibaratkan krew kapal yang dalam keadaan bahawa, Koh menyeru semua pihak dalam parti itu tidak saling bergadung dan menuding jari antara satu sama lain.

"Pertengkaran sedemikian sudah tentu akan membahayakan kapal itu. Sekiranya kapal itu tenggelam, kita semua akan turut lemas, tidak kira siapa yang memenangi pertelingkahan dan pergaduhan itu," kata Koh.

Menyampaikan ucapannya dalam persidangan perwakilan nasional parti itu ke-39 di Kuala Lumpur hari ini, Koh menekankan keperluan semangat keterangkuman (inklusif) - senada dengan laungan Datuk Seri Najib Razak dalam perhimpunan agung Umno sebelum ini - dan kesederhanaan dalam gabungan BN.

"Kita harus melakukannya dengan sekadar segera disebabkan, dalam beberapa bulan kebelakangan ini, suara-suara melampau semakin meninggi dan cuba menarik perhatian ramai.

"Ini telah mengakibatkan reaksi buruk, bukan sahaja di media dan internet, tetapi juga telah mencetus rasa resah dan marah di kalangan rakyat," kata Koh yang juga menteri di Jabatan Perdana Menteri.

Bercakap di harapan perwakilan GERAKAN daripada seluruh negara, Koh juga dilihat cuba menaikkan kembali semangat ahlinya yang mungkin pudar ekoran kekalahan teruk mereka dalam pilihan raya umum lalu, yang menyebabkannya hilang penguasaan di kubu kuat sendiri di Pulau Pinang.

"Pengkritik-pengkritik kita cuba memaparkan GERAKAN sebagai sebuah parti 'tak berguna' dan parti tidak mempunyai harapan. Kalau begitu, mengapakah kita terdapat tiga wakil rakyat bebas yang memilih untuk memasuki parti kita, dan bukannya memasuki parti-parti yang lain yang lebih besar, dalam tempoh masa satu setengah tahun ini?

"Kalau begitu, mengapakah seramai 20,000 orang dari semua negeri telah menjadi ahli baru, dan 5,000 orang lagi dalam proses permohonan? Bukankah kerana mereka tertarik kepada ideologi dan impian parti, track record dan prestasi parti kita?" kata Koh.

http://malaysiakini.com/news/147513

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...