Wednesday, January 5, 2011

Pengurusan BAM jadi punca?


KEPUTUSAN Misbun (kanan) meletak jawatan sebagai jurulatih badminton negara terus menjadi persoalan.


APA agaknya punca sebenar sehingga jurulatih perseorangan badminton negara, Datuk Misbun Sidek membuat keputusan untuk meletak jawatan?

Persoalan itu terus menjadi topik perbualan hangat pelbagai pihak.

Malah, ada yang membuat pelbagai andaian terhadap keputusan mengejut yang dibuat Misbun itu sejurus beliau menyerahkan surat peletakan jawatannya kepada Persatuan Badminton Malaysia (BAM) pada 31 Disember lalu.

Sudah pasti, Misbun ada alasan yang cukup kukuh mengapa beliau bertindak demikian di saat skuad badminton negara dalam persiapan memburu pingat emas pertama pada temasya Sukan Olimpik 2012 di London.

Bagaimanapun ketua jurulatih perseorangan negara, Rashid Sidek tidak menolak kemungkinan bahawa keputusan yang dilakukan Misbun itu adalah disebabkan rasa kurang senangnya dengan corak pengurusan BAM ketika ini.

Menurut Rashid, sebelum ini mungkin Misbun ada perancangannya yang tersendiri dalam melaksanakan program-program di bawah kendaliannya dan begitu juga dengan BAM.

"Jadi... bila kedua-dua pihak sudah tidak sehaluan, mungkin disebabkan itulah Misbun membuat keputusan untuk meletak jawatan kerana beliau tidak mempunyai pilihan memandangkan badan induk itu lebih berkuasa.

"Misbun hanya makan gaji dan bila sudah tidak tahan, baik dia letak jawatan," jelas Rashid ketika dihubungi Kosmo! semalam.

Ditanya sama ada benar ataupun tidak Pengarah Prestasi Tinggi BAM, Datuk James Selvaraj merupakan faktor utama peletakan jawatan Misbun, Rashid menjelaskan: "Saya tidak fikir ia ada kena mengena dengan perkara tersebut.

"Jawatan yang James sandang ketika ini bukanlah sepenuh masa dan beliau banyak lagi komitmen lain di luar sana. Keputusan-keputusan yang dilakukannya pun banyak bergantung kepada perse- tujuan pihak pengurusan BAM.

"Memang ada masalah-masalah berbangkit sebelum ini, namun selepas beberapa kali melakukan perbincangan, ia masih belum mampu untuk diselesaikan.

"Perkara itu juga mungkin mempengaruhi keputusan Misbun untuk meletak jawatan," kata Ra- shid yang merupakan adik bongsu Misbun.

Andai dibuat penilaian berdasarkan kenyataan yang diberikan Rashid itu, jelaslah bahawa pengu- rusan BAM sebenarnya mengalami kemelut dalaman yang serius ketika ini.

Jika tidak, mana mungkin Mis- bun membuat keputusan mengejut untuk meletak jawatan selepas beliau berjaya menjadikan jaguh perseorangan negara, Datuk Lee Chong Wei sebagai pemain ranking No.1 dunia.

http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2011&dt=0105&pub=Kosmo&sec=Sukan&pg=su_03.htm

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...