Thursday, December 4, 2008

Taib Mahmud nafi pilihanraya negeri lebih awal



Rabu Disember 3, 2008

KUCHING: Ketua Menteri Sarawak, Tan Sri Abdul Taib Mahmud menafikan kemungkinan mengadakan pilihanraya negeri lebih awal kerana ini adalah tidak munasabah terutamanya dalam keadaan ekonomi yang tidak menentu.


Taib, yang juga pengerusi Barisan Nasional (BN) negeri berkata semua kerajaan di dunia mengatakan ekonomi yang tidak menentu bukanlah masanya untuk mengadakan pilihan raya.


"Jika ada orang yang cuba adakan formula berlainan kemungkinan dia tidak tahu mengenai ekonomi," katanya kepada pemberita selepas menyambut kepulangan Yang Dipertua Negeri, Tun Abang Muhammad Abang Salahuddin dari Kuala Lumpur di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuching di sini hari ini.


Taib, yang juga Presiden Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB) diminta mengulas sama ada kerajaan negeri akan mengadakan pilihan raya negeri lebih awal.


Pilihan raya negeri Sarawak yang lepas ialah pada Mei 2006 dan tempoh pilihan raya akan datang ialah pada 2011.


Bulan lepas, Timbalan Pengerusi Parti Keadilan Rakyat (PKR) Sarawak, Wan Zainal Abidin Wan Sanusi membayangkan bahawa pilihan raya negeri ke-10 akan diadakan pada pertengahan tahun depan.


Ramalan ini berikutan perkembangan politik terkini di negeri ini di mana Anggota Dewan Undangan Negeri Ngemah, Gabriel Adit Demong dan bekas anggota Parlimen Sri Aman Jimmy Donald bersama-sama hampir 12,000 penyokong menyertai PKR.


Minggu lepas, Naib Presiden PKR, Azmin Ali berkata parti itu akan memberikan tumpuan untuk merampas Sarawak daripada BN pada pilihan raya negeri akan datang yang dijangka diadakan pada suku kedua tahun depan.


Semua anggota Parlimen dan Dewan Undangan Negeri akan berada di Sarawak mulai minggu kedua bulan ini untuk memulakan "perjuangan" bagi memenangi pilihan raya negeri ini, katanya. BERNAMA


http://www1.mstar.com.my/cerita.asp?file=/2008/12/3/mstar_mutakhir/20081203220900&sec=mstar_mutakhir

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...