Sunday, February 1, 2009

Anto takut ditangkap

Oleh SAIFUL AFFENDY SAPRAN dan OTHMAN YAHAYA
berita@kosmo.com.my



NUR JUMIAH (kiri) bersama Nurul Najihah dirakamkan tahun lalu.

--------------------------------------------------------------------------------


KUALA LUMPUR - Kebimbangan suami Nur Jumiah, Suranto Ngadio, 30-an, terhadap undang-undang di Malaysia merupakan punca utama dia enggan membawa isterinya itu serta anak mereka, Disti yang kini berusia setahun, kembali ke negara ini.

Suranto atau Anto ketika dihubungi dari Pangkalan Brandan, Medan semalam mengakui memang ada niat membawa keluarganya itu pulang ke Malaysia, tambah lagi bapa mertuanya, Saad Ahmad sudah sedia menerima mereka.

Namun dia takut jika mereka ditangkap dan dipenjarakan.

"Saya tahu undang-undang Malaysia sangat 'kuat'. Walaupun orang tuanya Ju (Jumiah) ikhlas terima saya sebagai menantu, kerajaan Malaysia tak akan terima saya sebagai rakyat mereka,'' katanya yang pernah tinggal di Malaysia selama empat tahun.

Ditanya bagaimana jika Nur Jumiah terpaksa pulang seorang diri, Anto berkata, dia sanggup menjaga anak mereka.

"Bila dah besar nanti saya akan bawa Disti bertemu ibunya di Malaysia,'' katanya.

Di Medan, lelaki itu menggambarkan hubungan Nur Jumiah serta mertua dan sanak saudaranya sangat mesra.

"Ju sering mengunjungi rumah ibu bapa saya tidak jauh dari rumah kami. Sekarang ini pun (semalam) dia ada di rumah ibu bapa saya," ceritanya.



KERATAN Kosmo! semalam.

http://www.kosmo.com.my/kosmo/arkib.asp?y=2009&dt=0130&pub=Kosmo&sec=Negara&pg=ne_01.htm

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...