Friday, May 22, 2009

Majikan pulang jengah anak bongsu

IPOH: “Ini bukan kali pertama rumah majikan saya dimasuki pencuri kerana sebelum ini pernah beberapa kali rumahnya menerima ‘kunjungan’ penjenayah, namun saya tidak menyangka tragedi ini akhirnya meragut nyawanya. 

“Malah, majikan saya sudah mengambil beberapa langkah keselamatan termasuk memasang alat penggera bagi mengelak berlakunya kecurian tetapi apakan daya, kejadian ini sudah ditakdirkan berlaku,” kata Mohd Zaid Tajuddin, 27, seorang pekerja kepada pemilik salun, Wah Yah Mat Zi, 42, yang mati dibunuh dalam kejadian samun di rumahnya di Laluan Pinji Seni 4, Taman Pinji Seni di sini, semalam. 

Mohd Zaid berkata, dalam kejadian samun sebelum ini, majikannya pernah terserempak dengan penjenayah yang baru keluar dari rumahnya selepas melakukan jenayah itu hingga memaksanya memasang alat keselamatan.

Katanya, kebiasaannya majikannya itu jarang pulang ke rumah, tetapi pada hari kejadian semalam dia mengambil keputusan pulang ke rumahnya kerana ingin melihat anak bongsunya yang ditinggalkan dengan seorang pembantu rumah warga Indonesia. 

“Sebelum ini, anak bongsunya, Ermin Denish, 5, dijaga neneknya tetapi majikan saya itu mengambil pembantu rumah untuk sementara waktu bagi menjaga anaknya. 

“Difahamkan, pembantu rumah berkenaan baru saja tiba dari Indonesia dan mula bekerja dengan majikan saya sejak minggu lalu,” katanya ketika ditemui di tempat kejadian semalam. 

Mohd Zaid berkata, Wah Yah majikan yang baik dan ceria malah sentiasa mengambil berat kebajikan pekerja.

“Masih terngiang-ngiang pesanan yang ditinggalkannya supaya menikmati makanan yang dibawanya sebelum dia meninggalkan salun. 

“Saya sama sekali tidak menyangka itu pesanan terakhir daripadanya dan lebih menyayat hati kerana dia meninggal dalam keadaan yang trajis,”
katanya. 

Sementara itu, seorang lagi pekerja mangsa, Norhaslinda Ibrahim, 37, berkata mangsa menawarkan pekerjaan kepadanya apabila dia membuka cawangan salunnya yang baru di Greentown Mall pada Disember lalu. 

“Wah Yah mengajak saya bekerja dengannya kerana dia baru saja membuka cawangannya yang baru di Greentown Mall dan kekurangan pekerja,” katanya.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...