Saturday, April 17, 2010

Berputih mata RM228,000 lesap


ABDUL Majid (kanan) menunjukkan sijil yang dikeluarkan oleh sebuah skim pelaburan Internet untuk memperdaya seorang wanita di IPD Segamat, semalam.


SEGAMAT - Harapan menggunung seorang suri rumah untuk mendapat habuan sebanyak RM153.6 juta (AS$48 juta) dalam satu skim pelaburan Internet berkecai apabila dia kerugian RM228,000 apabila ditipu pengendali skim berkenaan.

Bukan itu sahaja, dia yang enggan dikenali berusia 32 tahun itu turut kehilangan tanah seluas satu hektar milik keluarga dan sejumlah barang kemas miliknya apabila kesemuanya digadaikan untuk mendapatkan modal bagi memulakan pelaburan tersebut.

Mengimbau kejadian tersebut, ibu kepada enam anak yang berkelulusan diploma teknologi maklumat itu memberitahu, dia mula terjebak dengan skim pelaburan itu selepas menerima satu e-mel daripada orang yang tidak dikenali pada Disember tahun lalu.

Katanya, pengirim itu mendakwa yang mereka sedang mencari pelabur bagi melabur dalam satu syarikat yang kononnya tersenarai dalam Bursa Malaysia dikenali sebagai Global Security Company Malaysia.

"Selepas melayari laman web syarikat berkenaan dan berpuas hati dengan tawaran pulangan sebanyak RM153.6 juta, saya terus memasukkan wang yang diminta sebanyak RM98,000.

"Lebih membuatkan saya yakin apabila syarikat itu turut memberikan saya sijil-sijil pengesahan kononnya saya telah menyertai skim tersebut," cerita wanita yang berasal dari Pekan

http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2010&dt=0417&pub=Kosmo&sec=Negara&pg=ne_04.htm

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...