Friday, April 16, 2010

Kes saman RM11 juta pelatih PLKN 25 Mei

2010/04/16

KUALA LUMPUR: Mahkamah Tinggi di sini, menetapkan 25 Mei ini untuk pengurusan kes saman seorang bekas pelatih Program Latihan Khidmat Negara (PLKN) berjumlah RM11 juta terhadap Kementerian Pertahanan dan tiga yang lain kerana lumpuh akibat cedera tulang belakang selepas melakukan tekan tubi, tiga tahun lalu.

Tarikh itu ditetapkan Timbalan Pendaftar Mahkamah Tinggi, A Kaveetha dalam kamarnya semalam. Peguam Kanan Persekutuan, Jamhirah Ali yang mewakili keempat-empat defendan memberitahu pemberita, mahkamah membenarkan kerajaan dan defendan lain meminda penyataan pembelaan dan menetapkan tarikh itu untuk pengurusan kes.


Pada 3 Julai 2007, Asila Latin Husna Abdul Bashir, 21, dan bapanya, Abdul Basir Abdul Rahman, (plaintif kedua) dari Pasir Mas, Kelantan memfailkan saman itu terhadap Jurulatih Kem Teluk Rubiah, Fadzilah Jalaluddin, dan Ketua Pengarah Jabatan Latihan Khidmat Negara (JLKN), Abdul Hadi Awang Kechil. Turut dinamakan sebagai defendan Kementerian Pertahanan Malaysia dan Kerajaan Malaysia. Mereka memfailkan saman itu di Pejabat Pendaftar Mahkamah Tinggi Sivil, Kompleks Mahkamah Jalan Duta, di sini, melalui Tetuan Haniff Khatri.


Dalam tuntutannya, Abdul Basir memohon ganti rugi am berjumlah RM5 juta dan ganti rugi khas termasuk perbelanjaan perubatan, kos penginapan serta kos rawatan susulan.

http://www.hmetro.com.my/myMetro/articles/KessamanRM11jutapelatihPLKN25Mei/Article/index_html

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...