Wednesday, May 12, 2010

Agensi pelaburan burung diserbu

2010/05/11

KUALA LUMPUR: Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) mengingatkan orang ramai agar berhati-hati dengan tawaran skim pelaburan burung walit bagi mengelakkan penipuan.

Peringatan itu dibuat selepas pihak berkuasa berkenaan membuat serbuan ke atas premis syarikat Aeroswift Consultancy Sdn Bhd yang terletak di Kulim, Kedah kerana disyaki menawarkan skim pelaburan burung walit.


Ketua Perhubungan SSM, R Thrichelvam dalam kenyataannya berkata, syarikat terbabit disyaki memperdaya pembeli dengan menawarkan penjualan lot pelaburan rumah burung berkenaan kepada orang awam, tetapi ia dikendalikan sepenuhnya oleh syarikat itu.


“Selain itu, mereka juga menjanjikan pulangan kepada peserta dengan pembahagian keuntungan sebanyak 80 peratus manakala 20 peratus lagi milik syarikat.


“Saiz pelaburan dianggarkan antara RM4,000 hingga RM400,000 dengan nilai penjualan kasar mampu mencecah RM120,000 sebulan jika pelaburan maksimum dibuat,”
katanya.


Thrichelvam berkata, siasatan SSM adalah mengikut peruntukan Seksyen 84 (1) dan Seksyen 91 (1) Akta Syarikat 1965 iaitu tiada sebarang penawaran skim kepentingan boleh dibuat kepada orang ramai oleh mana-mana entiti melainkan ada penawaran skim dibuat secara bertulis dan diluluskan pendaftar syarikat dengan pemegang amanah.

http://www.hmetro.com.my/myMetro/articles/Agensipelaburanburungdiserbu/Article

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...