Monday, May 24, 2010

Tidak berubah

Oleh Maiamalina Mohamed Amin
maiamalina@hmetro.com.my
2010/05/24

KUALA LUMPUR: Naluri suka sangat mencuba hingga tidak peduli nasihat dan risiko dihadapi pihak lain menyebabkan kaum Adam di negara ini sukar mengikis tabiat mengambil ubat menambah tenaga seksual termasuk dijual tepi jalan.

Meskipun kempen kesedaran dan laporan media kerap memaparkan risiko penggunaan ubat yang tidak diketahui ramuannya serta mendapat pengesahan Kementerian Kesihatan, ia belum mampu mengubah mentaliti lelaki ketagihan ubat itu.


Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) Gabungan Persatuan Pengguna Malaysia (Fomca), Mohd Yusof Abdul Rahman, berkata pihaknya menerima banyak aduan pengguna berhubung penjualan ubat tidak berdaftar termasuk ubat kuat.


Katanya, ramai juga pengguna mengadu ditipu penjual yang sebelum itu mengatakan ubat terbabit mujarab, namun sukar mengambil tindakan gara-gara bekalan diperoleh tiada jaminan selain dijual pengedar tidak sah. “Pengguna suka mencuba, walaupun baca (di akhbar) orang lain berdepan kesan buruk pengambilan ubat itu tapi tak serik sebabnya bukan dia kena, malah anggap orang lain tak serasi.


“Sikap ini menyebabkan masih ada percaya kepada ubat kuat, akhirnya mereka ketagih dan berdepan masalah lain bersangkut paut kepada kesihatan diri...bukan orang lain yang tanggung, mereka sendiri yang merasa bebannya.


“Nasihat tak boleh halang sekiranya sikap pengguna sendiri tidak berubah,”
katanya mengulas laporan Metro Ahad, di sini semalam.


Akhbar ini melaporkan segelintit lelaki sanggup menggadai nyawa demi memuaskan nafsu dengan mengambil ubat menambah tenaga seksual tanpa mengetahui status kandungan dan syarikat pengeluar.


Akibatnya, ada bukan hanya mengalami pengalaman pelik seperti kemaluan menjadi kecut dan pendek, malah menemui ajal ketika melakukan hubungan seks.


Malah, seorang kaki ‘ubat kuat’ tegar dikenali Abang Zack, 50-an, dalam pengakuannya berkata, kes kematian ketika melakukan hubungan seks itu.

http://www.hmetro.com.my/myMetro/articles/Tidakberubah/Article

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...