Thursday, June 3, 2010

Tergamak curi barang kemas ibu

Oleh Shahrul Nizam Mohamad
am@hmetro.com.my
2010/06/02

TEMERLOH: Seorang gadis tergamak mencuri pelbagai jenis barang kemas ibunya sebelum menggadaikannya semata-mata untuk membeli sebuah motosikal sebagai hadiah buat teman lelakinya.

Gadis berusia 17 tahun terbabit dikatakan mencuri barang kemas itu yang dianggarkan bernilai RM13,000 ketika ibunya nyenyak tidur di rumahnya di Taman Bukit Bendera, Mentakab, dekat sini, kira-kira 12.30 tengah malam, Khamis lalu. Ketua Polis Daerah, Asisten Komisioner Ahmad Fadzillah Mohamed, berkata keesokannya, gadis terbabit menyerahkan semua barang kemas itu kepada rakannya dan memintanya menggadaikan semua barangan berkenaan di sebuah kedai pajak gadai.

Menurutnya, sebaik memperoleh hasil gadaian barang kemas, gadis itu membeli sebuah motosikal untuk dihadiahkan kepada teman lelakinya yang berusia 16 tahun bagi membuktikan kesetiaan cintanya.

Ahmad Fadzillah berkata, kehilangan semua barang kemas itu yang disimpan dalam laci di bilik sembahyang mula disedari ibu gadis terbabit yang berusia 40 tahun selepas membuat pemeriksaan. Menurutnya, mangsa kemudian mendesak anaknya menceritakan kejadian sebenar sebelum gadis itu mengakui mencuri semua barang kemas berkenaan.

“Mangsa yang tidak dapat menahan kesedihan apabila anak yang ditatang dengan penuh kasih sayang sanggup berbuat demikian membuat laporan berhubung kejadian itu di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Temerloh.


“Susulan laporan mangsa, polis menahan gadis itu di rumahnya, malam kelmarin bersama seorang lagi rakannya yang terbabit dalam kejadian kerana membantu menggadaikan barang kemas mangsa. “Polis juga menahan teman lelaki gadis terbabit yang berusia 16 tahun tengah hari semalam. Kami juga merampas semula motosikal yang dibeli hasil gadaian barang kemas mangsa,” katanya.

Menurutnya, tiga suspek terbabit kini ditahan reman seminggu di IPD Temerloh bagi membantu siasatan berhubung kejadian itu mengikut Seksyen 380 Kanun Keseksaan.

http://www.hmetro.com.my/myMetro/articles/Tergamakcuribarangkemasibu/Article/index_html

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...