Wednesday, August 18, 2010

Cadang bawa masuk pemandu bas asing

2010/08/18

KUALA LUMPUR: Bagi menangani masalah kekurangan pemandu bas di negara ini, Persatuan Pengusaha Bas Seluruh Malaysia (PMBOA) bercadang membawa masuk pekerja asing bekerja sebagai pemandu bas.

Presidennya, Datuk Ashfar Ali berkata, selain dapat menampung kekurangan 20 peratus jumlah pemandu bas, pekerja asing dilihat lebih komited berbanding pekerja tempatan yang menjadikan kerjaya sebagai pemandu bas itu sebagai ‘persinggahan’.


“Sebelum ini, kami pernah membawa perkara sama kepada Kementerian Sumber Manusia dan Lembaga Pelesenan Kenderaan Perdagangan (LPKP) namun ditolak.


“Kini, kami memberi cadangan sama kepada Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (LTC) dalam masa terdekat,”
katanya di sini, semalam.


Menurutnya, pendekatan yang sama sebenarnya sudah digunakan negara jiran Singapura selain Arab Saudi dan Dubai yang menggunakan khidmat pekerja asing sebagai pemandu teksi dan bas di negara masing-masing.


“Dengan hasil pemerhatian yang dibuat, kesannya positif dan pekerja asing yang bekerja sebagai pemandu bas dilihat lebih bertanggungjawab dan serius untuk bekerja.


“Mereka lebih bersungguh-sungguh bekerja disebabkan khuatir kehilangan permit bekerja selain dibuang kerja,”
katanya.


Ashfar berkata, pihaknya percaya dengan membawa masuk pemandu bas asing ini, hal ini mencegah pemandu tempatan yang mempunyai rekod pemanduan yang buruk daripada melompat atau menukar dari satu syarikat bas ke syarikat bas lain selepas melakukan kesalahan.

http://www.hmetro.com.my/myMetro/articles/Cadangbawamasukpemandubasasing/Article

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...