Saturday, September 25, 2010

Pusat tahfiz bertegas tidak akan pindah


PUSAT Tahfiz al-Quran di Merlimau, Jasin yang menjadi pertikaian.

--------------------------------------------------------------------------------


JASIN - "Kami tidak akan berpindah dari sini selagi tiada perintah mahkamah."

Demikian tegas Pengerusi Pusat Tahfiz al-Quran As-Solihin, Yusof Mat Yatim, 64, yang enggan berganjak daripada keputusan tidak mahu berpindah daripada tanah yang diduduki sejak lapan tahun lalu.

Menurutnya, pusat tahfiz yang ditubuh pada 2002 itu bukan didirikan secara haram sebaliknya atas jemputan pemilik tanah.

"Kami telah melabur lebih RM50,000 mendirikan pelbagai kemudahan di pusat ini seperti asrama, surau, dewan makan dan tandas.

"Sekarang, tuan tanah sewenang-wenangnya menyuruh kami keluar tanpa memberi sebarang pampasan,"
katanya ketika dihubungi di sini semalam.

Semalam Kosmo! melaporkan mengenai empat pelajar Pusat Tahfiz al-Quran As-Solihin, Taman Sri Merlimau, di sini yang mendakwa dikasari empat lelaki dewasa berusia 60-an ketika cuba menghalang lelaki tersebut merobohkan tandas di situ.

Empat lelaki termasuk salah seorang daripadanya dipercayai pemilik tanah datang ke pusat tahfiz itu untuk merobohkan tandas di situ.

Yusof berkata, dakwaan bahawa tandas dan asrama pusat tahfiz berkenaan termasuk dalam pelan projek perumahan juga sebenarnya hanya alasan untuk menyuruh mereka keluar.

"Kami telah pergi menyemak pelan perumahan di Jabatan Kerja Raya (JKR) dan mendapati hanya pagar sekolah termasuk dalam pelan," ujarnya.

Menurut Yusof, pihaknya tidak akan berganjak dengan keputusan enggan berpindah kecuali diperintah berbuat demikian oleh mahkamah.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Jasin, Deputi Supritendan Che Suza Che Hitam berkata, pihaknya telah bertemu dengan kesemua pihak terbabit dalam insiden berkenaan termasuk pemilik tanah dan pihak pengurusan pusat tahfiz.

"Kedua-dua pihak diberi tempoh sehingga 24 Oktober depan untuk mencapai persetujuan dan diberi amaran keras supaya tidak mengambil tindakan secara sendiri," katanya.

http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2010&dt=0925&pub=Kosmo&sec=Negara&pg=ne_11.htm

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...