Tuesday, November 1, 2011

GAGAL UNDI DARI LUAR NEGARA, SPR DISAMAN

POSTED BY ADMIN ON OCTOBER 31ST, 2011

Sekumpulan rakyat Malaysia yang bekerja di luar negara telah memfailkan permohonan di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur bagi memaksa Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) untuk mendaftarkan mereka sebagai pengundi.Keenam-enam mereka yang bekerja di United Kingdom memohon untuk didaftarkan sebagai pengundi tidak hadir bagi membolehkan mereka mengundi pada pilihan raya ke-13 akan datang.
Sebaliknya, SPR hanya mendaftarkan mereka sebagai pengundi biasa yang mesti kembali ke negara untuk membuang undi secara fizikal.

Antara ‘litigant’ itu, Dr Teo Hoon Seong dalam dalam kenyataan medianya berkata hak untuk mengundi adalah asas bagi demokrasi.

“Menjadi tanggungjawab kerajaan bagi memastikan setiap warga negara diberi layanan adil mengikut undang-undang yang membenarkan mereka melaksanakan hak berkenaan,” katanya.

Adalah dijangkakan lebih ramai lagi rakyat Malaysia yang berada di luar negara akan memulakan saman ke atas SPR atas kegagalan menyediakan hak mengundi yang dijamin di bawah Perlembagaan Malaysia. Kebanyakan negara termasuk juga jiran Malaysia iaitu Indonesia menggunakan kedutaan mereka di luar negara untuk membolehkan rakyat mereka bekerja di luar negara mengundi.

Dalam perkembangan berkaitan hari ini, dianggarkan sejuta rakyat Malaysia bekerja di luar negara sehingga April tahun ini, Dewan Rakyat diberitahu hari ini.

Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk SK Devamany, berkata angka itu dikeluarkan Bank Dunia berikutan kajian bersama dengan Unit Perancang Ekonomi JPM.

Beliau berkata, penubuhan Talent Corporation Malaysia Berhad (TalentCorp) adalah langkah tepat dalam usaha menarik mereka untuk kembali berkhidmat di tanah air.

“Antara usaha TalentCorp untuk menjangkau golongan ekspatriat Malaysia yang masih bekerja di luar negara termasuk pelaksanaan program Returning Expert Programme (REP),” katanya ketika menjawab soalan Salahuddin Ayub (PAS-Kubang Kerian) mengenai warga Malaysia berkenaan.

Katanya, bagi mereka yang masih ingin bekerja di luar negara, TalentCorp berusaha membina jaringan profesional dengan mereka untuk mengketengahkan peluang pekerjaan serta menggunakan kepakaran dan jaringan mereka di luar negara yang boleh dimanfaatkan untuk pembangunan ekonomi negara.

“TalentCorp menjalankan sesi temu seru bagi membina jaringan dengan warga Malaysia di luar negara, termasuk di Australia, Amerika Syarikat dan United Kingdom,” katanya.

http://www.kl-today.com/2011/10/gagal-undi-dari-luar-negara-spr-disaman/

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...