Saturday, September 6, 2008

Kuil dalam draf pelan KL tidak akan diroboh

05-09-2008 08:32:22 PM


KUALA LUMPUR: Semua kuil di atas tanah kerajaan yang berada dalam zon perdagangan di dalam Draf Pelan Bandar Raya Kuala Lumpur 2020 tidak akan diroboh, kata Timbalan Menteri Wilayah Persekutuan Datuk M. Saravanan.


Beliau berkata bagi kuil baru yang hendak di bina, walaupun di atas tanah persendirian, perlu mendapat kelulusan daripada Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) terlebih dahulu.


Pada masa akan datang, jika ada kuil yang didapati terlibat dalam projek pembangunan, tanah alternatif akan diberi kepada pemilik kuil berkenaan untuk memindahkan kuil itu, katanya kepada pemberita selepas mengadakan pertemuan dengan Majlis Hindu Malaysia berkaitan Draf Pelan Bandar Raya Kuala Lumpur 2020 di sini hari ini.


"Setakat ini kami tidak pernah merobohkan manamana kuil dalam Wilayah Persekutuan yang terletak atas tanah kerajaan," katanya.


Beliau berkata kementerian itu juga telah bersetuju memberi ruang kepada masyarakat pelbagai bangsa untuk membina rumah ibadat mereka di kawasan perumahan.


Pada pertemuan itu, Saravanan turut menafikan kenyataan Majlis Hindu Sangam pada 29 Ogos lepas yang mendakwa beberapa kuil Hindu telah hilang dalam Draf Pelan Kuala Lumpur 2020.


Sehingga kini tiada sebarang aduan bertulis diterima oleh kementerian itu daripada manamana pihak mengatakan kuil mereka telah diroboh atau tiada dalam Draf Pelan Kuala Lumpur itu, katanya. BERNAMA


http://mstar.com.my/

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...