Friday, October 24, 2008

Kerajaan UMNO/BN “Gomol” Pitih KWSP RM5,000,000,000.00 “Slow-Slow” Je !!!

Kiriman: Ulit Mayang


Mungkin, kepada rakyat yang tidak tahu apa benda yang sedang dilakukan oleh Menteri Kewangan yang baru ni, hanya boleh sebut ”....huh !!!! banyaknya,,,nak buat apa tu???...”

Entah apa-apa lah Najib ni

Sementara itu rasanya ramai juga yang terperanjat, kerana dalam keadaan semua media melaporkan "Ekonomi kita tidak terjejas, Malaysia tidak berada dalam krisis kewangan "

Seperti kata, Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak, Malaysia tidak berada di dalam keadaan krisis kewangan dan tidak sepatutnya diperkatakan berada di dalam keadaan sedemikian.

Mana mungkin, dalam keadaan tidak ada satu negara pun yang terselamat, samada negara maju, mahu pun lebih-lebih lagi negara membangun, negara kita dikatakan selamat .

Boleh caya ka???

Kata orang-orang tua kita, ”cakap siang pandang-pandang, cakap malam dengar-dengar ”, maka tidak lama selepas itu, ’terkeluar’ pulak tajuk ini " Unjuran KDNK 2009 akan disemak semula kepada menurun - Najib"

Kata Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak selanjutnya, kerajaan akan menyemak semula unjuran pertumbuhan 2009 kepada lebih rendah daripada sasaran 5.4 peratus, berikutan perkembangan luar yang kian gawat.“

Butiran semakan semula itu dan dasar respons kerajaan akan dibentangkan dalam ucapan penggulungan Bajet di Parlimen pada 4 Nov

Disebabkan krisis kewangan semasa yang turun naik, Najib berkata kerajaan perlu membetulkan andaian berkenaan dengan teliti.

Betul ke " Tiada pengaliran keluar FDI "???, Seperti kata Menteri Di Jabatan Perdana Menteri Tan Sri Amirsham Abdul Aziz, tidak berlaku pengaliran keluar besar-besaran pelaburan langsung asing (FDI) walaupun berlaku krisis kewangan global?

Kalau lah benar kukuh, selamat dan tidak meleset, kenapa perlunya kepada " Dana tambahan RM 5, 000,000,000.00 untuk melabur dalam saham terkurang nilai " ???

Datuk Seri Najib Tun Razak berkata kerajaan akan menyediakan dana tambahan RM5 bilion bagi menggandakan saiz Valuecap Sdn Bhd kepada RM10.3 bilion dan melabur di dalam saham terkurang nilai serta melindungi pelaburan dalam syarikat milik kerajaan.

Adakah benar " Dana tambahan sebanyak RM 5,000,000,000.00 untuk Valuecap cukup "???

Kena cakap betul-betul, kalau tak cukup bagi tahu lah !!!
Duit Petronas tu masih banyak lagi !!!
Bila lagi nak guna dan pakai kan !!!
Jangan lah malu-malu pulak,,,, ambik je

Akhirnya, oleh kerana sudah tidak dapat ditutup lagi, pasaran saham dah jatuh merudum, payah nak bangun dah, so, cerita sebenar terpaksa lah dimaklumkan juga, kata orang, sebelum ditanya baik diberitahu, iaitu " Tambahan dana Valuecap sebenarnya adalah pinjaman dari duit KWSP "

Saja nak tanya, duit siapa kat dalam KWSP tu???


Ulasan
Tidak lah diketahui, samada ekonomi negara kita meleset atau tidak kini, sehinggakan perlu kepada umno/bn berbelanja sebanyak RM 5,000,000,000.00?

Walau apa pun namanya, samada pinjaman, sumbangan, sedekah, ’bail out’, suntikan modal dan sebagainya, begitu lah mudahnya kerajaan umno/bn berbelanja, yang mungkin tujuan yang diberitahu kepada rakyat ialah untuk melabur dalam kaunter yang ’terkurang nilai’, tetapi yang lebih utama ialah siapakah pemilik persendirian sebenar bagi kaunter-kaunter ini?

Ada siapa yang boleh kemukakan maklumat yang paling sahih, tolong hantar ye !!!!

Apa yang rakyat terbanyak boleh lakukkan?

Apa yang boleh kakitangan kerajaan dan swasta boleh lakukan, bilamana simpanan mereka digunakan dengan penuh ’berhemah’ oleh kerajaan umno/bn?

Nota
Nampaknya, teknik Menteri Kewangan baru ni serupa dan sama macam kaedah Mahathir yang perlingkup semua duit GLC- Petronas, KWSP, TABUNG HAJI, TNB, TELEKOM, KHAZANAH dan lain - lain

Mungkin adakah benar kata orang akhir - akhir ini, Mahathir adalah disebalik semua ini????



- Ulit Mayang (Ulit_mayang@yahoo.com)
24.10.2008

http://www.marhaen.org/v1/mar_a_ulit_mayang129.html

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...