Friday, October 24, 2008

Lim: Penjelasan Chamil tidak boleh diterima...

Jimadie Shah Othman Oct 24, 08 3:46pm


Penjelasan penulis cerpen 'Politik Baru YB J', Datuk Chamil Wariya tidak boleh diterima kerana terdapat sekurang-kurang lima persamaan antara ahli Parlimen Teresa Kok dengan watak wakil rakyat Josephine dalam cerpen tersebut, kata pemimpin kanan DAP, Lim Kit Siang.

Isnin lalu, Chamil yang juga Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) di Insitut Akhbar Malaysia (MPI) menjelaskan bahawa cerpen beliau dalam Utusan Malaysia awal minggu lalu itu adalah "rekaan dan tidak ada kena mengena dengan Teresa".

Bercakap dalam sebuah forum khas yang membincangkan cerpen kontoversi itu, Lim yang juga ahli Parlimen Ipoh Timur, menyifatkan menyifatkan karya tersebut sebagai "kewartawanan yang mencetuskan kebencian".

"Ini kali pertama, (ada) contoh serius kewartawanan yang mencetuskan kebencian. Kebebasan media tidak boleh menjadi kewartawanan yang mencetuskan kebencian," katanya dalam sebuah forum tentang kebebasan media anjuran parti itu di ibukota malam tadi.

Pandangan yang hampir sama turut disokong seorang lagi ahli panel, penulis blog terkenal Haris Ibrahim.

"Daripada semakan segera saya, terdapat sekurang-kurangnya lima persamaan dengan Teresa," katanya.

Menurut beliau, kebebasan media mestilah tidak menggunakan "bahasa kebencian" kepada orang lain.

Dalam kes Teresa itu, tambahnya, wakil rakyat itu mestilah diberikan hak menjawab di penerbitan yang sama atau penerbitan lain yang mencapai pembacanya.

Katanya, walaupun terdapat media lain di Internet yang memberi ruang kepada Teresa, namun "ia tidak sampai pembaca Utusan Malaysia".

Jangan rosak reputasi

Ketua Editor Roket - akhbar rasmi DAP - Wan Hamidi Hamid pula berkata, pertikaian dalam kes "rumit" itu pada babak akhirnya sahaja.

"Jika pengakhirannya tiada kena mengena dengan pembunuhan, saya sendiri akan cadangkan Teresa jangan saman beliau (Chamil)," jelasnya.

"Di seluruh dunia, kebebasan akhbar tidak bermakna hak untuk memasukkan kebencian dan keganasan," tambahnya.

Babak akhir 'Politik baru YB J' memuatkan babak seorang anak muda membunuh wakil rakyat Alam Maya, Josephine.

Wan Hamidi yang berpengalaman 20 tahun berkhidmat di akhbar arus perdana, menolak tanggapan bahawa tidak adil menyalahkan Utusan Malaysia kerana akhbar organ pembangkang seperti Roket dan akhbar rasmi PKR, Suara Keadilan juga membuat tuduhan tidak berasas.

"Kamu tidak boleh bandingkan epal dan oren. Akhbar-akhbar dikeluarkan dua kali seminggu dan untuk ahli sahaja; atau kerajaan patut bagi lesen supaya kita boleh jadikannya sebuah akhbar arus perdana," katanya.

Teresa yang turut menjadi ahli panel dalam forum kira-kira dua jam itu berkata, media tidak patut menyiarkan sesuatu yang boleh merosakkan reputasi seseorang.

"Mereka mungkin terlepas pandang sesuatu. Tetapi mereka mesti mengesahkannya.

"Itu patut berlaku. Sebab kita boleh lihat kadang-kadang permintaan maaf dibuat. Itu tanggungjawab," katanya.

Ahli Parlimen Shah Alam Khalid Samad dan pensyarah Universiti Malaya (UM), Dr Azmi Sharom turut menjadi ahli panel dalam program anjuran DAP itu.


http://www1.malaysiakini.com/news/91871

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...