Monday, October 27, 2008

Pengebom Bali dianggap hero


SEORANG wanita berjalan di dalam pekarangan sekolah Darusy Syahadah, Boyolali yang menganggap ketiga-tiga pengebom tersebut, Mukhlas (atas), Imam Samudra (tengah) dan Amrozi (bawah). sebagai hero.

--------------------------------------------------------------------------------

BOYOLALI - Bagi pelajar-pelajar di sekolah Darusy Syahadah, tidak ada persoalan lagi bahawa tiga pejuang jihad yang terlibat dalam serangan bom di Bali, Indonesia pada 202 adalah hero.

Pihak berkuasa menyatakan pada minggu lalu bahawa tiga pengebom itu, Amrozi, Mukhlas dan Imam Samudra akan ditembak mati pada awal November depan kerana peranan mereka dalam serangan bom di Bali yang menyebabkan 202 orang terbunuh.

"Mereka adalah pejuang suci, itulah reaksi saya, mereka adalah pejuang suci," kata seorang pelajar, Sir Muhammad Syihabuddin Ar-Rohmi.

Rakannya, Nawawi yang juga berumur 18 tahun turut bersetuju: "Mereka adalah sama seperti kami, mereka mahu melakukan perbuatan yang baik."

Menurut beberapa pakar, sekolah itu yang terletak di Jawa Tengah pernah menjadi hab penting untuk melatih dan mengambil serta menanamkan doktrin rangkaian militan kumpulan Jemaah Islamiah (JI).

Ketika pihak berkuasa menyerbu sel JI dan membunuh serta memenjarakan militan-militan utama, sekolah-sekolah berasrama Islam yang mempunyai kaitan dengan kumpulan itu dan masih beroperasi di seluruh Indonesia menyebarkan ideologi radikal.

Jika satu generasi baru pengebom JI muncul, ia adalah dari sekolah seperti itu.

Bekas pelajar sekolah seperti itu termasuk Salik Firdaus iaitu seorang pengebom berani mati yang terbunuh dalam serangan di Bali pada 2005 dengan menyebabkan 20 orang terbunuh.

Menurut seorang pakar JI, Sidney Jones dari Kumpulan Krisis Antarabangsa, berikutan usaha polis memerangi militan dan menghadapi kemarahan penduduk awam berhubung serangan bom, JI kini sudah berpecah.

Sebuah kumpulan kecil yang berada di belakang seorang militan yang menjadi buruan, Noordin Mohammed Top dari Malaysia masih memberi bantuan dan kini berusaha ke arah untuk melancarkan serangan bom terhadap sasaran tempatan dan asing.

Beberapa buah kumpulan lagi, menguasai sekolah-sekolah, terus menyanjung jihad tetapi kebanyakan anggotanya sudah dipengaruhi oleh kerajaan yang melakukan strategi menyahkan fahaman radikal sehingga berjaya menghalang sebahagian serangan.

"Saya berpendapat sekolah-sekolah seperti itu masih menjadi satu masalah, ia menyebarkan idea menyanjung jihad.

"Namun, tidak terdapat satu jihad untuk dilaksanakan kini," kata Jones.

"Persoalan sekarang adalah apakah yang bakal dilakukan oleh lulusan sekolah itu lima hingga sepuluh tahun daripada sekarang?" soalnya.

Bagi Pengetua Darusy Syahadah, Mustaqim, beliau mempunyai satu persediaan untuk pelajar-pelajar itu.

Sekolah itu menggalakkan latihan dan pertahanan diri dan menyasarkan untuk memperjuang dan mempertahankan Islam.

"Dalam kita al-Quran, ada dinyatakan bahawa golongan kafir akan memperkukuhkan sesama sendiri dan melancarkan satu perang palsu.

"Kami sudah diarahkan untuk memperkukuhkan Islam bagi menentang kepalsuan," katanya.

Berhubung kejadian serangan bom berani mati iaitu ciri-ciri kumpulan Noordin, Mustaqim menegaskan bahawa tujuan itu adalah mulia tetapi kaedah yang digunakan adalah tidak betul.

"Kaedah yang dilakukan oleh Noordin adalah tidak dalam laluan sama," katanya.

Isteri Mustaqim, Ubeid iaitu seorang anggota JI dipenjarakan kerana membantu Noordin hidup dalam persembunyian.

Seorang pelajar, Nawawi berkata, terpulang kepada Tuhan sama ada dia akan mengikut jejak langkah yang sudah ditunjukkan oleh tiga pengebom Bali itu.

Di sebuah sekolah agama berasrama penuh yang dibiayai oleh seorang guru tetapi dituduh menjadi ketua utama JI, Abu Bakar Bashir di bandar Ngruki, pengebom-pengebom tersebut diberi penghormatan tetapi terdapat perbezaan pendapat mengenainya.

Abu Bakar menyalahkan satu peralatan Agensi Penyiasatan Pusat (CIA) yang dilancarkan dari sebuah kapal di luar perairan pantai Bali yang menyebabkan letupan besar berlaku pada 2002.

"Bom yang diletupkan oleh Amrozi, hanya memecahkan tingkap dan tidak mencederakan orang ramai kalau ada pun hanya menyebabkan kecederaan ringan," katanya.

"Pengebom-pengebom yang berjuang dengan kaedah itu bukannya keganasan tetapi dengan tujuan untuk mempertanhankan Islam yang kini menjadi sasaran Amerika Syarikat (AS) dan rakan-rakannya," jelasnya.

Bagaimanapun, Pengetua Al-Mukmin, Wahyudin berkata, mengebom kelab-kelab malam di Bali bukannya satu tindak balas yang sesuai berhubung isu penindasan umat Islam global.

"Bali bukannya satu kawasan konflik, ia bukan sebuah kawasan perang.

"Walaupun kita boleh menyatakan pastinya terdapat musuh di situ, terdapat juga orang yang bukan musuh. Ia tidak dapat dielakkan.

"Itu (serangan bom) merupakan satu kesilapan," jelasnya. - AFP


http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2008&dt=1027&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_10.htm

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...