Saturday, June 13, 2009

Lagi serangan berani mati di Pakistan

LAHORE - Skuad penyerang berani mati menyerang sebuah masjid dan sebuah madrasah selang beberapa minit di dua buah bandar di Paksitan menyebabkan sekurang-kurangnya lima orang terbunuh termasuk seorang ulama terkenal.

Sehingga kini masih belum ada pihak yang mengaku bertanggungjawab melakukan dua kejadian tersebut.

Sejak akhir-akhir ini, Pakistan dikejutkan dengan beberapa siri kejadian pengeboman berani mati dan lain-lain serangan yang dipercayai satu tindakan balas dendam terhadap operasi ketenteraan terhadap kedudukan kumpulan Taliban di Lembah Swat.

Di timur Pakistan, madrasah Jamia Naeemia di Lahore dikejutkan dengan satu letupan bom sejurus selesai solat Jumaat sekali gus menyebabkan dua orang terbunuh manakala enam lagi cedera, kata seorang pegawai polis, Sohail Sukhera.

Pengasas madrasah yang menjadi sasaran serangan, Sarfraz Naeemi meninggal dunia ketika dihantar ke sebuah hospital berdekatan, kata anak Sarfraz, Waqar.

Saluran televisyen Geo TV menunjukkan mayat Sarfraz terbaring di atas pengusung dengan jambang dan rambutnya dipenuhi habuk manakala darah mengalir dari hidung. - AP

http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2009&dt=0613&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_08.htm

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...