Tuesday, June 23, 2009

Nyaris ‘diratah’ 8 lelaki

Oleh Zuliaty Zulkiffli
am@hmetro.com.my

lapan lelaki yang ditahan dalam serbuan di sebuah
motel, semalam." title="SIASAT...anggota penguat kuasa Jaik menyoal siasat
lapan lelaki yang ditahan dalam serbuan di sebuah
motel, semalam." height="182" width="300" border="0">
SIASAT...anggota penguat kuasa Jaik menyoal siasat
lapan lelaki yang ditahan dalam serbuan di sebuah
motel, semalam.

ALOR STAR: Seorang gadis yang dipercayai hanya menunggu masa untuk menjadi ‘lauk’ kepada sekumpulan lapan lelaki dalam sebuah bilik motel di Taman Saga dekat sini, semalam, memberi alasan pergi ke bilik berkenaan untuk mengecas bateri telefon bimbitnya.

Bagaimanapun, operasi cegah maksiat sepasukan pegawai penguat kuasa Jabatan Agama Islam Kedah (Jaik) terhadap motel berkenaan, kira-kira jam 12.30 tengah malam berjaya ‘menyelamatkannya’ daripada menjadi mangsa kumpulan berkenaan.

Semua mereka ditahan kerana disyaki berkurung melakukan maksiat di bilik motel itu.

Difahamkan, gadis berasal dari Alor Janggus dekat sini, bekerja di sebuah kompleks beli-belah di bandar raya ini dan menyewa motel itu untuk melepaskan rindu dengan kekasihnya seorang daripada lelaki yang ditahan itu.

Bagaimanapun, lelaki itu turut membawa tujuh lagi rakannya ke bilik motel itu bersama remaja perempuan berkenaan.

Ketua Penolong Pengarah Bahagian Penguatkuasaan Jaik, Sheikh Muhammad Suhaimi Salleh, berkata lapan lelaki berusia antara 18 hingga 20 tahun dan remaja perempuan berusia 18 tahun itu ditahan dalam serbuan itu.

Beliau berkata, setibanya di lokasi didapati kedua-dua pintu jeriji memasuki motel terbabit dikunci menyebabkan pasukan penguat kuasa Jaik melakukan pelbagai cara supaya penjaga motel itu membuka kunci pintu jeriji untuk tujuan pemeriksaan.

“Sebaik dibuka, hasil pemeriksaan mendapati sebuah bilik sewa di tingkat atas motel itu terbuka dan terdapat lapan lelaki dan seorang remaja perempuan di dalamnya.

“Mereka kemudian ditahan kerana disyaki melakukan maksiat dan dibawa ke Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kota Star untuk dibuat laporan tangkapan sebelum dibawa ke Pejabat Agama Islam Daerah Kota Star untuk siasatan lanjut,”
katanya.

Menurutnya, remaja perempuan yang ditahan itu memberi alasan dia hanya menumpang untuk mengecas bateri telefon bimbitnya dan bukannya untuk bermalam di bilik berkenaan.

Muhammad Suhaimi berkata, ketika ditahan, semua mereka berpakaian lengkap dan kelihatan terkejut melihat kehadiran anggota penguat kuasa Jaik mungkin kerana berasakan motel itu selamat daripada serbuan pencegah maksiat.

Beliau berkata, kes kini disiasat mengikut Seksyen 9(1) Enakmen Kanun Jenayah Syariah Kedah (EKJSK) 1988 terhadap lapan remaja lelaki itu manakala remaja perempuan itu akan didakwa mengikut Seksyen 9(4) enakmen sama kerana berkhalwat melebihi seorang lelaki.

Sementara itu, dalam serbuan berasingan di Lorong Petani, Jalan Teluk Wanjah di sini, malam kelmarin, penguat kuasa Jaik bersama penguat kuasa Majlis Bandaraya Alor Star (MBAS) meroboh bangsal dijadikan tempat operasi kegiatan pelacuran untuk membanteras maksiat di kawasan berkenaan.

Muhammad Suhaimi berkata, dalam serbuan jam 11 malam itu, kawasan pelacuran berkenaan didapati sunyi dengan kebanyakan pelacur dipercayai melarikan diri selepas menyedari kehadiran pihak berkuasa.

“Hasil pemeriksaan, kita turut menemui sebungkus plastik mengandungi kondom masih belum digunakan manakala plastik kondom sudah digunakan pula bersepah di kawasan itu,” katanya.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...