Tuesday, June 23, 2009

UUM larang guna polisterina, beg plastik di kampus

ALOR STAR: Universiti Utara Malaysia (UUM), Sintok, meningkatkan kempen membanteras penggunaan polisterina dan beg plastik di kampus itu berikutan penggunaannya boleh mendatangkan kesan buruk kepada kesihatan dan alam sekitar.

Sehubungan itu, Majlis Eksekutif Universiti (MEU) meluluskan pelaksanaan Kempen Mesra-Eko di peringkat universiti itu, baru-baru ini.

Pengerusi Kempen Mesra-Eko, Harun Amin, berkata larangan penggunaan polisterina dan beg plastik meliputi seluruh kawasan UUM dan Jabatan Hal Ehwal Pelajar (HEP) bertanggungjawab melakukan pemantauan.

“Kempen ini sudah dimulakan sejak Ogos tahun lalu tetapi masih terdapat warga kampus yang menggunakannya. Justeru, kita meningkatkan kempen bagi menjadikan kampus bebas polisterina dan beg plastik,” katanya.

Beliau berkata, penggunaan polisterina dan beg plastik digantikan dengan eco-pack serta beg kain, kertas, kanvas atau kertas pembalut.

‘Setiap Dewan Penginapan Pelajar (DPP) perlu memberi kerjasama supaya kempen ini lebih berkesan,” katanya.

Kajian menunjukkan polisterina mengandungi bahan kimia yang boleh menyebabkan kanser dan mengambil masa 500 tahun untuk reput.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...