Wednesday, June 24, 2009

Pelanggan pelik bank 'cukai' duit simpanan - Mangsa dakwa akaun dipotong untuk bayar insurans luar negara


Fadzilah menunjukkan penyata bank berhubung potongan wang
simpanannya bagi membayar polisi insurans, di pejabat Kosmo! di Kuantan semalam.


KUANTAN - Seorang pegawai eksekutif terkejut apabila mendapati wang simpanannya di dalam akaun bank berkurangan dan mangsa mendakwa ia dipotong bagi membayar polisi insurans luar negara yang tidak pernah dipersetujui.

Fadzilah Awang Ibrahim, 40, pegawai eksekutif di sebuah kilang elektronik di Pekan mendakwa, kejadian tersebut berlaku selepas wakil syarikat insurans dan pihak bank terbabit menghubunginya dan memaklumkan bahawa beliau mempunyai bayaran tertunggak selama sebulan yang belum dibayar.

"Saya tak pernah setuju untuk menyertai sebarang polisi insurans dengan syarikat terbabit.

"Bagaimanapun kira-kira dua minggu lalu, saya terima panggilan daripada syarikat insurans itu dan bank yang memaklumkan saya sudah membuat pembayaran insurans selama dua bulan tetapi masih ada sebulan lagi tidak dibayar," ceritanya yang datang ke pejabatKosmo! di sini semalam.

Fadzilah yang juga Pengerusi Gerakan Generasi Kedua Sungai Miang, Pekan kemudian pergi ke bank berkenaan untuk memeriksa akaun simpanan miliknya lalu mendapati jumlah wang di dalam akaun itu berkurangan kerana telah dipotong.

"Saya benar-benar terkejut apabila mendapati wang saya telah dipotong oleh pihak bank terbabit tanpa kebenaran saya bagi membayar polisi insurans luar negara yang tidak pernah dipersetujui.

"Lebih mengejutkan apabila meminta penyata dari pihak bank, wang saya sebanyak RM270 dipotong sebanyak tiga kali daripada akaun pada hari yang sama iaitu 11 Jun lalu," dakwanya.

http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2009&dt=0624&pub=Kosmo&sec=Negara&pg=ne_09.htm

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...