Saturday, February 20, 2010

Siswi IPT leka minum arak antara dicekup

2010/02/16

KUALA LUMPUR: Siswi institusi pengajian tinggi (IPT) dan golongan elit antara mereka yang dicekup atas kesalahan meminum arak dalam Operasi Cumbu yang diadakan di lokasi utama di Selangor pada malam Hari Kekasih, Ahad lalu.

Mereka ditahan ketika leka berseronok dengan minuman memabukkan itu di beberapa pusat hiburan dan pub, seolah-olah langsung tidak berasa bersalah dengan kesalahan dilakukan, walaupun nyata bertentangan di sisi undang-undang. Penolong Pengarah Unit Perhubungan Awam dan Penerbitan Jabatan Agama Islam Selangor (Jais), Mohd Hidayat Abd Rani, berkata mereka ditangkap melakukan kesalahan terbabit oleh sepasukan penguat kuasa yang melakukan operasi pada malam terbabit.


Menurutnya, melalui operasi itu pihaknya mengenal pasti pelbagai golongan, baik lelaki mahupun perempuan terbabit dengan pelbagai kesalahan, rata-rata berusia 20 hingga 40-an, termasuk gadis dari Sabah dan Sarawak.


“Operasi Cumbu tertumpu di kawasan taman rekreasi, hotel bajet, pusat hiburan dan pub, membabitkan beberapa lokasi utama di Petaling Jaya, Shah Alam, Gombak, Kajang dan Klang.


“Di Petaling Jaya dan Shah Alam, pihak Jais mendapati 39 orang Islam terbabit dalam kesalahan minum arak, enam kes kerana kesalahan bersekedudukan yang boleh didakwa melalui Seksyen 29 Enakmen Jenayah Syariah Selangor 1995 dan 37 orang dikenakan arahan kaunseling.


“Serbuan di kawasan Gombak dan Kajang, mendapati 35 kes bersekedudukan dan enam orang dikenakan arahan kaunseling manakala di Klang, lima kes khalwat dan 13 dikenakan arahan hadir ke pejabat agama untuk menerima kaunseling,” katanya.

Operasi Cumbu membabitkan 80 penguat kuasa dari jam 10.30 malam hingga 5 pagi berkenaan, tidak berdepan dengan masalah, walaupun ada sesetengah yang diserbu memberikan pelbagai alasan sebagai taktik untuk meloloskan diri.


“Sesetengah mereka memberikan alasan berada di dalam bilik hotel kerana berbincang mengenai urusan pekerjaan dan hanya semata-mata mahu merehatkan badan bagi mengikuti aktiviti yang dijadualkan pada keesokan hari.


“Tetapi, bagi pihak kami, semua itu hanya sekadar alasan, malah tindakan tetap dikenakan kepada mereka tanpa sebarang kompromi,” katanya.

http://www.hmetro.com.my/myMetro/articles/SiswiIPTlekaminumarakantaradicekup/Article/index_html

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...