Wednesday, May 26, 2010

Isteri lari termakan hasutan

2010/05/26

KUALA TERENGGANU: Termakan hasutan jiran tetangga, seorang suri rumah warga Indonesia yang baru lepas berpantang nekad melarikan diri bersama anak sulungnya berusia dua bulan dalam kejadian disedari suaminya pagi Sabtu lalu.

Suaminya, Awang Embong, 54, berasal dari Kampung Tetambah, Manir, dekat sini berkata, sebaik pulang ke rumahnya di Kampung Mak Cili, Kemaman, kira-kira jam 8 pagi Sabtu lalu, dia mendapati isterinya Mariani, 32, tiada di rumah bersama anaknya, Nurshafikah.


Menurutnya, sebaik memeriksa keseluruhan ruang rumah, dia mendapati beg serta pakaian isterinya juga lesap bersama dokumen peribadi dan barulah dia sedar isterinya sudah melarikan diri bersama anak perempuan hasil perkahwinan dengan isteri keduanya itu.


Katanya, isteri mudanya berasal dari Belawan, Sumatera, Indonesia, dipercayai melarikan diri ke ibu negara dan kali terakhir dihubungi isterinya kira-kira jam 9 pagi Ahad lalu memberitahu sudah menaiki feri untuk pulang ke kampung asalnya.


Awang berkata, selepas menyedari isterinya melarikan diri, dia bersama saudara terdekat dan kenalan rapat terus mencari isterinya itu sehingga ke Pahang, bagaimanapun menemui jalan buntu kerana tidak dapat menjejakinya.


“Saya kurang pasti sebab sebenar dia (isteri) melarikan diri kerana antara kami tidak pernah berlaku pertengkaran sehingga menyakitkan hatinya.


“Namun, daripada pengamatan, saya merasakan dia termakan hasutan seseorang sehingga mengambil jalan pintas melarikan diri meninggalkan saya,”
katanya kepada Harian Metro semalam.


Menurutnya, setiap kali teringatkan anak kecilnya, dia akan menangis kerana bimbangkan keselamatannya dan berikutan kehilangan isteri bersama anak perempuannya, dia membuat laporan polis kira-kira jam 10.15 pagi kelmarin di Balai Polis Kuala Terengganu.


Awang berkata, dia kini buntu memikirkan nasib anaknya kerana isterinya turut membawa anak mereka untuk pulang ke Indonesia menerusi perbualan telefon terakhir dua hari lalu.

Awang berkata, dia berharap orang ramai yang melihat dan mengetahui lokasi isterinya kini berada boleh menghubunginya di talian 010-9116927. Katanya, dia sudah memaklumkan kepada Jabatan Imigresen mengenai kehilangan isterinya itu untuk tindakan lanjut.


sekiranya terserempak dengan mereka di pintu sempadan negara sekiranya isterinya betul-betul melarikan diri ke negara asalnya.


Menurutnya, isterinya itu baru selesai pantang dua bulan lalu selepas melahirkan anak sulung mereka dan membuatkan dirinya semakin gelisah kerana keadaan anaknya yang masih kecil dan tidak sepatutnya dibawa lari serta bersembunyi dalam keadaan tidak selesa.


“Sekiranya benar dia berada di Indonesia, saya berharap mendapat bantuan pihak kedutaan bagi membawanya pulang dan juga memohon bantuan pertubuhan bukan kerajaan (NGO), membantu membawa anak saya pulang semula ke tanah air,” katanya.

Awang berkata, dia berharap orang ramai yang melihat dan mengetahui lokasi isterinya kini berada boleh menghubunginya di talian 010-9116927.

http://www.hmetro.com.my/myMetro/articles/Isterilaritermakanhasutan/Article

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...