Wednesday, May 26, 2010

Wang Tabung Haji RM10,000 lesap

2010/05/26

KUALA LUMPUR: Modus operandi sindiket ‘gores dan menang’ amat mudah, tetapi licik. Pekerja mereka pula kebanyakannya berusia 18 hingga 24 tahun dan kerap diletakkan di lokasi strategik terutama di depan institusi kewangan serta kawasan meletak kenderaan ternama di pusat membeli-belah di ibu negara.

Seorang mangsa yang hanya mahu dikenali sebagai Rashidah, 48, dari Rawang berkata, dalam kejadian 18 Mei lalu kira-kira jam 9.30 pagi, dia didekati dua remaja yang menawarkan peraduan gores dan menang.

Dia mulanya enggan melayani mereka, tetapi tiba-tiba tertarik dengan tawaran itu apabila menjanjikan kereta berjenama terkenal. “Saya yang ketika itu sedang mengeluarkan wang sebanyak RM7,000 untuk menebus barang di kedai pajak gadai terkejut apabila disapa dua remaja terbabit. Saya disuruh untuk menggores kupon yang diberikan, dan diberitahu memenangi wang sebanyak RM300 selain empat tilam berharga RM72,000,” katanya.

Rashidah berkata, dia dimaklumkan remaja berkenaan sekiranya mahu wang dan hadiah berkenaan, dia dikehendaki mengikut mereka ke pejabat syarikatnya di Jinjang, Kepong. “Mereka menaiki kereta saya dan menunjuk arah jalan. Setiba di pejabat mereka, saya disuruh memberikan RM7,000 untuk dicatatkan nombor siri.


“Yang hairannya, saya seperti dipukau, terus saya berikan kepada mereka. Remaja itu kemudian meminta lagi RM10,000 kononnya untuk dicatat nombor siri,” katanya. Kerana percaya dengan remaja itu, dia dan ibunya ke pejabat Tabung Haji dan mengeluarkan RM10,000 sebelum menyerahkan kepada remaja berkenaan.

http://www.hmetro.com.my/myMetro/articles/WangTabungHajiRM10_000lesap/Article

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...