Friday, June 11, 2010

Hanya ruam

Oleh Amir Abd Hamid

2010/06/11

SELAYANG: “Mungkin pelatih itu mengalami tekanan perasaan tetapi rekod perubatan di pusat kesihatan di kem PLKN (Program Latihan Khidmat Negara) Batu Jong, Kuala Krai, Kelantan mendapati dia hanya ada ruam di badan,” kata Ketua Pengarah Jabatan Latihan Khidmat Negara (JLKN) Datuk Abdul Hadi Awang Kechil.

Beliau mengulas laporan Harian Metro, semalam, mengenai seorang pelatih kem PLKN Batu Jong, Wan Zharifah Wan Othman, 18, yang didakwa keluarganya mengalami hilang ingatan selepas mengikuti latihan lima minggu di kem terbabit.

Abdul Hadi berkata mengikut rekod pihaknya, remaja berkenaan melapor diri di kem PLKN Batu Jong, pada 27 Mac lalu. Tiga hari kemudian, katanya, pelatih itu menjalani pemeriksaan perubatan di pusat kesihatan dalam kem sebelum mendapati gadis berasal dari Kampung Laut, Kuala Terengganu, itu mempunyai ruam di badan.

“Kami dapati pelatih terbabit boleh menjalani latihan seperti biasa. Namun, pada 14 Mei lalu, gadis itu mengadu sakit dan kali ini memberi alasan sakit kepala dan dirawat di pusat kesihatan sama."

“Susulan itu, ibu bapanya datang ke kem sebelum membawa anak mereka pulang untuk membawa pelatih berkenaan berubat cara kampung dan kem komandan memberikan cuti tiga hari untuk tujuan terbabit. “Pihak kem komandan sudah menasihatkan pihak keluarga supaya membawa Wan Zharifah mendapatkan rawatan di hospital, namun hingga kini kami dimaklumkan mereka hanya berubat cara kampung,” katanya.


Beliau berkata demikian dalam sidang akhbar selepas melancarkan perasmian penutup Kem PLKN Temasya Rimba Templer Kumpulan 2 Siri 7/2010, di sini, semalam.

http://www.hmetro.com.my/myMetro/articles/Hanyaruam/Article

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...