Thursday, September 25, 2008

Kem Guantanamo UMNO : ISA!

Dilulus terbit pada Thursday, September 25 @ 02:02:19 MYT oleh greenboc

Oleh melayunett

"
INGAT LAGI GAMBAR TAHANAN ISLAM DI GUANTANAMO DIBOGEL DAN DISERET SEBELAH ANJING? Umno pun tak kalah dengan Amerika. Kalau Anwar dituduh ejen Amerika, UMNO pula sebenarnya sama mazhab dengan Amerika!

Amerika bangga dengan kem guantanamo yang dibina oleh kuasa besar tersebut untuk menyiksa dan menahan pejuang-pejuang Islam dan mereka yang cuba menentang Amerika. UMNO juga boleh berbangga kerana ada ISA yang boleh digunakan untuk menyiksa dan memalukan tahanan-tahanan ISA yang cuba mencabar UMNO.

Artikel ini membongkar kisah kezaliman ISA dan cuba menyentuh hati blogger-blogger UMNO. Mungkin dengan keberkatan 10 hari terakhir ramadan ini, ada yang akan tersentuh.

Antara kezaliman ISA :

1. Menahan dan menyiksa tertuduh tanpa bicara. Orang-orang yang tidak bersalah pun tidak dapat membela diri. Sebagai contoh, zeymi seorang blogger UMNO berkawan dengan Songkok Merah yang rupa-rupanya seorang pengganas. Zeymi tidak tahu sebenarnya. Tetapi, Zeymi ditangkap polis dan disyaki bersubahat dengan Songkok Merah untuk mengebom kereta KJ. Zeymi akhirnya terpaksa merengkok di ISA sedangkan Zeymi sebenarnya memang tak bersalah. Nak bela diri dan buat penjelasan pun tak dapat.

2. Menyiksa tahanan.

Tahanan ISA dibogelkan, dimalukan, diludah, dipaksa minum air kencing, diberi makanan anjing, dikurung dalam bilik sejuk tanpa pakaian dan macam-macam lagi. Memang mudah untuk blogger-blogger UMNO mentertawakan mereka tetapi cuba fikir, bagaimana jika ibu atau ayah blogger-blogger UMNO yang diperlakukan sebegitu. Saya masih ingat tulisan blogger UMNO - "padan muka tahanan ISA kena bogel & minum air kencing. Biar mampos terus lagi happy aku. Nickname nya Ijan dari aikol ".

3. Siksaan mental ke atas tahanan

Baru-baru ini, anak kecil seorang tahanan ISA nazak. Tahanan tersebut merayu belas kasihan daripada Syed Hamid Albar agar membenarkannya menjengok anaknya sebelum mati. Syed Hamid melengah-lengahkan sehinggalah anak kecil tahanan ISA tersebut mati. Selepas kematiannya, tahanan ISA tersebut dihina lagi dengan membenarkannya menjengok sebentar jenazah anaknya. Bayangkan kalau anak anda yang mati dan anda diperlakukan sebegitu.

4. Isteri dilarikan

Sebelum ini, tersebar luas berita di mana isteri seorang tahanan ISA yang sudah lama tidak mendapat nafkah (suami dalam tahanan) akhirnya lari dengan seorang pegawai polis. Keluarga juga menderita khususnya anak-anak kecil. Membesar tanpa bapa bukanlah suatu yang mudah.

5. Provokasi melampau.

Kita masih ingat lagi kezaliman Tun Mahathir yang menangkap anak Tok Guru Nik Aziz dan menyumbatnya dalam ISA untuk memprovokasi PAS. Tok Guru bersabar. Sebaik saja Pak Lah menang besar dalam pilihanraya dahulu, Pak Lah membebaskan anak Tok Guru dan Anwar pun bebas untuk menunjukkan besar hati Pak Lah. Apabila Pak LAh kalah besar baru-baru ini, Anwar didakwa semula, Theresa Kok dan ramai lagi di ISA.

Ingatlah, sewaktu pemerintahan beraja di Perancis, pemerintah yang zalim menindas rakyat. Apabila pemerintah tersebut digulingkan, mereka dipancung dan dihukum dengan hukuman setimpal. Memang sunnatullah, kezaliman akan tetap kalah, dan akan terhina.

6. Pejuang Islam ditangkap.

UMNO hadhari mengaku memperjuangkan Islam tetapi menangkap orang-orang yang berjihad. Ustaz Iqbal dan ulama' lain yang cuba membantu umat Islam yang disembelih di Ambon di tangkap oleh UMNO lalu disumbat di ISA. Mereka yang ke Afgan dan Iraq untuk berjihad juga ditangkap sebaik balik ke Malaysia.

Kalau betul2 ada ancaman, tangkap la. Tapi, kena la bicara. Takkan main tuduh aje dah cukup.

Fikir-fikir balik, takkan tersentuh punya puak2 nih!

Tentang ISA ni, ada cara nak mengatasinya. Semua Menteri Besar Pakatan dan penyokong Pakatan Rakyat berdemontrasi keliling ISA macam kat Thailand tuh. Selagi tak mansuh, kepung. Kat Thailand, pejabat PM pun kena kepong. Akhirnya, berambus juga si Samak tuh. Kalau polis tembak mati, syahid. Jangan melawan. Macam stail Mahatma Ghandi kat India. Secara aman, tetapi, lawan tetap lawan.

Yang baik itu dari Allah, yang buruk itu dari Melayunet.

"

http://www.tranungkite.net/

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...