Thursday, September 25, 2008

Risau Fadillah dipaksa kahwin


Oleh AHMAD SYAKIR SAZILI, FAIZAL NAZARUDDIN dan TAJUL SAFUAN HASSAN
berita@kosmo.com.my



AHMAD dan keluarga menatap gambar Norfadillah di rumah mereka di Ladang Sungai Gedong, Bagan Serai semalam.

---------------------------------------------------------------

BAGAN SERAI - "Bawalah saya ke sana segera kerana khabar terbaru, Norfadillah mungkin akan dinikahkan secara paksa pada bila-bila masa dan Nasrudin pula dikatakan lebih kerap menetap di rumah neneknya yang menjadi tempat tinggal sementara Norfadillah di Lombok."

Itulah kebimbangan bapa Norfadillah, Ahmad Abdul Hamid, 46, mengenai perkembangan terbaru nasib anak sulungnya yang dikatakan dilarikan seorang pemuda yang dikenali sebagai Nasrudin ke Kepulauan Lombok, Indonesia baru-baru ini.

Menurut Ahmad, beliau secara peribadi tidak lagi sanggup menunggu dan hanya mengharapkan khabar yang disampaikan Syukri, rakan Nasrudin yang pernah bekerja di Ladang Sungai Gedong dekat sini sebelum ini.











NORFADILLAH ketika menyertai Program Latihan Khidmat Negara (PLKN) Mac lalu. Gambar kanan, Nasrudin.

---------------------------------------------------------------

Ini kerana katanya, apa sahaja boleh berlaku lebih-lebih lagi Norfadillah tidak mempunyai pilihan selain menuruti kehendak Nasrudin.

"Memang (semalam) kelmarin saya dimaklumkan dia enggan kahwin dan mengharapkan dibawa pulang, namun ketika dihubungi hari ini (semalam), Syukri menjelaskan dia tidak tolak kemungkinan Norfadillah bakal dipaksa nikah selepas kelibat Nasrudin sentiasa kelihatan di rumah neneknya.

"Itulah yang menakutkan kami sekeluarga kerana sebelum ini pun ada kes nikah paksa melibatkan gadis Malaysia di Lombok," katanya ketika ditemui Kosmo! di rumahnya di Ladang Sungai Gedong di sini semalam.

Tambahnya, beliau bersedia pada bila-bila masa untuk bersama mana-mana pihak yang sudi menguruskan kepulangan Norfadillah ke tanah air namun berharap ia dilakukan sebelum Hari Raya Aidilfitri tidak lama lagi.

Kosmo! kelmarin melaporkan rintihan Ahmad dan keluarganya di Ladang Sungai Gedong yang merayu Norfadillah agar dikembalikan ke pangkuan keluarga selepas dibawa lari Nasrudin ke Lombok untuk dijadikan isteri.

Bagaimanapun dalam perkembangan lain, Syukri ketika dihubungi Kosmo! di Kuala Lumpur berkata, Nasrudin bersedia lepaskan Norfadillah jika ayahnya datang segera menjemputnya di Lombok Timur.

''Jika tidak ayahnya tiada pilihan lain kecuali merestui perkahwinan itu,'' kata Syukri.

Menurut Syukri, Nasrudin kini berada dalam keadaan dilema kerana kerana usahanya untuk menikahi Norfadilah secara sah di Pejabat Kadi Lombok Timur ditolak oleh pegawai pejabat itu dua minggu lalu.

"Tok kadi tolak kerana Norfadillah tidak mempunyai do kumen yang cukup. Justeru Nasrudin mula kesal di atas perbuatannya itu dan setuju membenarkan gadis tersebut pulang ke Malaysia setelah dinasihati ahli keluarganya.

"Tetapi usaha itu gagal kerana Norfadilah tidak mempunyai pasport dan keluarga mereka tidak mempunyai wang yang mencukupi untuk menghantar dia pulang secara sah mahupun haram," katanyasambil memberitahu bahawa Norfadillah kini sihat dan selamat di pulau itu.

http://www.kosmo.com.my/

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...