Friday, October 10, 2008

Fadilah tidak diizin kahwin

Oleh JUNHAIRI ALYASA
junhairi.alyasa@kosmo.com.my


NASRUDIN dan Noor Fadilah pada satu majlis keluarga di Desa Kesik, Lombok Timur baru-baru ini.

--------------------------------------------------------------------

KUALA LUMPUR - Hasrat Noor Fadilah Ahmad, 18, untuk berkahwin dengan kekasih hatinya dari Lombok Timur, Indonesia, Nasrudin Dahrom, 24, masih tidak kesampaian kerana tidak mendapat keizinan daripada Kedutaan Besar Republik Indonesia (KBRI).

Ini kerana, pasangan tersebut mesti mengikut undang-undang perkahwinan negara tersebut yang menetapkan supaya pengantin perempuan mesti mendapat keizinan daripada walinya yang sah.

Ekoran daripada masalah itu, pasangan tersebut mengambil keputusan untuk terus memujuk bapa Fadilah, Ahmad Abdul Hamid, 46, supaya membenarkan mereka berkahwin.

Nasrudin ketika dihubungi Kosmo! semalam memberitahu, Fadilah cuba memujuk ayahnya kelmarin tetapi percubaan mereka gagal.

"Ayah Fadilah masih marah dengan perbuatan kami, kalau boleh kami ingin berkahwin mengikut apa yang ditentukan agama," katanya.

Menurutnya lagi, disebabkan masalah tersebut, dia dan Fadilah akan terus bersabar dan berusaha memujuk kedua-dua orang tua Fadilah.

"Sekarang tiada siapa yang ingin nikahkan kami, jadi kami akan terus berusaha untuk memujuk mereka," jelasnya.

Fadilah yang sebelum ini didakwa telah dilarikan oleh Nasrudin dan kes itu mendapat perhatian umum pada 24 September lalu apabila Kosmo! melaporkan keluhan ayahnya, Ahmad Abdul Hamid, 46.

Dia yang berasal dari Ladang Sungai Gedong, Bagan Serai, Perak nekad mengikut Nasrudin pada 3 September lalu ketika bekerja sebagai operator di sebuah kilang elektronik di Pasir Gudang, Johor.

http://www.kosmo.com.my/10102008

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...