Saturday, October 11, 2008

Geng merempat mula laris


Oleh MAZLINA ABDUL MAJID
mazlina@kosmo.com.my



WAKIL majikan dilihat berbaris untuk mengambil pekerja dari kalangan warga Bangladesh di Pusat Tahanan Sementara Semenyih kelmarin.

--------------------------------------------------------------------

KUALA LUMPUR - Nasib warga Bangladesh yang sebelum ini 'merempat' di stesen LRT Damai, Kuala Lumpur, kini mula menunjukkan tanda-tanda positif apabila sudah ada majikan mengambil mereka di Pusat Tahanan Sementara Semenyih sejak kelmarin.

Tinjauan Kosmo! di pusat itu mendapati, kaunter hadapannya mula dikunjungi wakil-wakil majikan yang beratur mengambil 'anak buah' mereka.

"Restoran saya kekurangan pekerja, saya tengah tengok prosedur macam mana untuk ambil mereka (pekerja asing warga Bangladesh)," kata salah seorang wakil majikan yang enggan identitinya disiarkan.

Sementara itu, Pesuruhjaya Tinggi Bangladesh, Talat Mahmud Khan ketika dihubungi memberitahu, daripada lebih 100 majikan yang dikenal pasti menipu, hanya tiga saja yang telah memaklumkan kepada pihaknya bahawa mereka telah mengambil pekerja masing-masing.

"Kami yakin jumlah itu akan meningkat kerana ada yang mengambil pekerja tanpa memaklumkan kepada kami,'' katanya.

Ditanya punca mengapa kes majikan yang didakwa menipu warga Bangladesh masih berlarutan, beliau berkata: "Banyak ejen yang mengadu kononnya mereka ada masalah dalaman."

Beliau kemudian mengharapkan lebih banyak ejen yang sudah mengambil warga Bangladesh bekerja tampil dan lebih bertanggungjawab serta adil kepada pekerja masing-masing.

http://www.kosmo.com.my/11102008

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...