Saturday, October 11, 2008

Pelabur Dow Jones panik


Dua broker bebincang di Bursa Saham New York semalam.

--------------------------------------------------------------------

NEW YORK – Saham-saham yang didagangkan di Bursa Saham New York semalam jatuh teruk sehingga mengakibatkan penjualan panik besar-besaran di seluruh dunia.

Indeks Perindustrian Dow Jones jatuh di bawah paras 8,000 mata pada sesi pembukaan atau sebanyak 700 mata sebelum melonjak kembali.

Selepas 30 minit, indeks saham mewah turun 208.84 mata atau 2.43 peratus pada 8,370.35 mata berikutan kejatuhan 7.3 peratus pada hari sebelumnya.

Kejatuhan tersebut turut didorong pasaran saham Jepun, Nikkei yang merekodkan penurunan 9.6 peratus manakala bursa-bursa saham di Eropah jatuh sehingga 10 peratus.

Kegawatan pasaran saham itu berlaku ketika ketua-ketua kewangan dunia bersiap sedia untuk mengadakan pertemuan tergempar di Washington.

Penganalisis di Ritholtz Research & Analytics, Barry Ritholtz berkata, pasaran saham tidak bertindak balas terhadap pakej penyelamat berjumlah AS$700 bilion (RM2.44 trilion) dan lain-lain usaha untuk meningkatkan kecairan pasaran.

“Rizab Persekutuan dan Jabatan Perbendaharaan memberi fokus terhadap isu yang salah.

“Mereka merawat harga aset seperti rumah, saham dan bon.

“Ini pendekatan salah. Anda tidak menyembuhkan ketagihan alkohol dengan menghapuskan mabuk, anda tidak menyelesaikan keyakinan hanya dengan memotong faedah,” kata Ritholtz.

– AFP

http://www.kosmo.com.my/11102008

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...