Sunday, November 9, 2008

240,000 hilang kerja


GAMBAR fail ini menunjukkan pekerja-pekerja general Motors meninggalkan kilang di Janesville, Amerika Syarikat pada 13 Oktober lalu.

--------------------------------------------------------------------------------

WASHINGTON – Kadar pengangguran di Amerika Syarikat (AS) pada bulan lepas berada pada tahap tertinggi sepanjang tempoh 14 tahun apabila melonjak 6.5 peratus ketika 240,000 orang lagi hilang pekerjaan, kata kerajaan semalam.

Perangkaan terbaru Jabatan Buruh AS itu merupakan bukti bahawa ekonomi negara kuasa besar dunia itu berada diambang kemelesetan.

Maklumat itu turut menyatakan pasaran kerja di AS sedang mengecil pada kadar yang membimbangkan.

Kadar pengangguran pada Oktober lalu berada pada 6.5 peratus setelah meningkat daripada 6.1 peratus pada bulan sebelumnya menyamai kadar yang dicatatkan pada Mac 1994.

Majikan-majikan di AS didapati membuang pekerja untuk tempoh 10 bulan berturut-turut dengan jumlah keseluruhan pemotongan kerja tahun ini mencecah 1.2 juta orang.

Kehilangan pekerjaan berlaku merata-rata di AS dan semakin meluas.

Kilang-kilang memotong 90,000 pekerjaan, syarikat-syarikat pembinaan pula 38,000, sektor perniagaan dan profesional membuang 45,000 orang, perniagaan kehilangan 24,000 pekerja dan bidang perkhidmatan berkurangan 16,000 pekerja.

Dalam perkembangan berkaitan, syarikat-syarikat utama AS turut merayu bantuan dan campur tangan kerajaan untuk menyelamatkan operasi mereka.

Eksekutif-eksekutif kanan pengeluar kereta terbesar dunia, General Motors dan dua lagi pembuat kereta, Ford serta Chrysler bersama-sama presiden kesatuan sekerja industri automobil AS berkunjung ke Washington bagi membincangkan pelan penyelamat berjumlah berbilion-bilion dolar. – Agensi

http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2008&dt=1108&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_02.htm

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...