Sunday, November 9, 2008

Kepala skim ghaib


Oleh MAZLINA ABDUL MAJID
mazlina@kosmo.com.my



KERATAN Kosmo! semalam.

--------------------------------------------------------------------------------

KUALA LUMPUR - Sudahlah para pelabur kini menggelupur kerana ditipu pengendali skim cepat kaya 'RM50', kakitangan syarikat pengendali skim itu juga turut terkena tempias.

"Mana tidaknya, kami seperti hilang akal bila dapat tahu pengarah eksekutif syarikat kami cabut lari begitu saja dan tak bayar gaji kami, kami nak makan apa sekarang?'' rungut salah seorang daripada mereka yang dikenali sebagai Aidil di sini semalam.

Menurutnya, tidak cukup dengan itu, salah seorang pengarah syarikat yang sama di sebuah negeri Utara juga mengosongkan rumahnya dipercayai mengelak daripada diserbu peserta skim.

"Kira-kira dua bulan lepas, saya terpinga-pinga bila pejabat kami ditutup dan pada awalnya saya ingat bos saya sakit.

"Lepas itu, disebabkan rasa was-was, kami pergi ke rumah dia dan kami terkejut bila jiran rumah bos kata, penghuni dalam rumah besar tu sudah pindah,''
katanya.

Beliau merujuk laporan Kosmo! semalam berhubung satu perniagaan yang dijalankan mempunyai unsur skim ala cepat kaya.

Modus operandi skim itu menyasarkan peserta yang berada di ceruk pedalaman negeri-negeri Utara dan Timur Semenanjung Malaysia termasuk di Langkawi.

Ia hanya memerlukan seseorang melaburkan sebanyak RM50 dan kemudian akan dijanjikan pendapatan sebanyak RM20,000 hanya selepas lima bulan.

Ada kalangan pelabur menamakan skim tersebut sebagai 'Skim Mat Jenin' kerana keupayaannya yang dikatakan mampu menjana keuntungan berlipat ganda walaupun dengan pelaburan kecil.

Menurut Aidil, usaha beliau bersama beberapa pekerja lain menjejaki pengarah esekutif itu menemui jalan buntu apabila nombor telefon bimbit yang dihubungi tidak dapat ditembusi sehingga kini.

http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2008&dt=1108&pub=Kosmo&sec=Negara&pg=ne_03.htm

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...