Thursday, January 29, 2009

‘Air mata darah pun tak guna’

Oleh SAIFUL AFFENDY SAPRAN
saiful.sapran@kosmo.com.my



KERATAN Kosmo! semalam.

--------------------------------------------------------------------------------


KUALA LUMPUR – “Saya benar-benar merindui kedua-dua orang tua sehingga ada ketikanya sering termimpi-mimpi. Saya juga tidak henti berdoa kepada Allah memohon supaya ditemukan saya semula dengan mereka. Ampunkanlah saya.”

Demikian pengakuan Nur Jumiah Saad, 17, remaja yang meninggalkan keluarganya semata-mata mahu mengikut seorang lelaki warga Indonesia ke Medan. Lelaki itu, Suranto Ngadio, 30-an, kini menjadi suaminya.


--------------------------------------------------------------------------------

Dia yang dihubungi Kosmo! semalam di Pangkalan Brandan, Medan ternyata menyesal dengan perbuatannya lebih setahun lalu itu. Nur Jumiah meninggalkan ibu bapanya iaitu Saad Ahmad, 61, serta Esah Shaari, 56, ekoran cinta yang sangat mendalam kepada Suranto.

“Setiap kali selepas sembahyang saya akan berdoa dan setiap kali itulah juga saya pasti menangis kesal.

“Saya sudah habis air mata, menangis air mata darah sekalipun tak guna kerana masa tak akan dapat berpatah balik,”
katanya yang tidak dapat menahan perasaan sebelum menangis tersesak-esak.


--------------------------------------------------------------------------------

Bercerita kisah dua tahun lalu, Nur Jumiah berkata, dia mula mengenali Suranto apabila suaminya itu sering datang ke gerai kakaknya yang terletak berhampiran dengan rumah ibu bapanya di Jalan Empangan Muda, Belantik, Sik, Kedah.

Katanya, ketika itu dia bekerja sambilan di kedai makan kakaknya sebelum timbul bibit-bibit percintaan terhadap Suranto yang kerap datang ke kedai itu.

Suranto kemudian ambil keputusan untuk membawa saya pulang ke kampungnya di sini (Medan, Indonesia) pada bulan Oktober 2007,” katanya yang kini pekat berbahasa Indonesia.

Bagaimanapun, keadaan tidak seindah yang diharapkan. Kehidupan Nur Jumiah ternyata amat susah kerana Suranto tidak mempunyai pekerjaan tetap ditambah dengan kelahiran anak mereka, Disti yang kini berusia setahun.

http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2009&dt=0129&pub=Kosmo&sec=Negara&pg=ne_02.htm

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...