Thursday, January 29, 2009

Kecewa belum dapat pembelaan


RINDU...Norsahlawati menatap gambar anaknya.


PUTRAJAYA: “Saya tak faham kenapa sampai sekarang dia tak dikenakan sebarang tindakan undang-undang, sedangkan laporan polis dah dibuat setahun lalu,” luah Rozilah Hashnan, 49, ibu kepada mangsa dera ibu mentua, Norsahlawati Yunus, 22.

Kisah Norsahlawati yang menjadi mangsa dera ibu mentuanya dalam tempoh dua tahun berkahwin dengan suaminya, seorang pegawai kerajaan, didedahkan akhbar ini awal tahun lalu.

Rozilah dari Kampung Padang Ampang, Kuala Kangsar, berkata, hingga kini, anaknya itu masih trauma akibat penderitaan yang ditanggung itu.

“Dia yang menjadi mangsa tak dapat pembelaan sewajarnya, sedangkan dia sudah berusaha mengikut saluran undang-undang,” katanya ketika dihubungi di Kuala Kangsar, semalam.

Norsahlawati yang dilayan seperti hamba di rumah ibu mentuanya di Kulim, Kedah, berjaya diselamatkan keluarganya pada 31 Disember 2007 tetapi anaknya, Muhammad Iman Zafir, yang ketika itu berusia setahun, gagal dibawa bersama.

Sepanjang tempoh tinggal bersama ibu mentuanya itu, Norsahlawati didera mental dan fizikal apabila sering kali dicaci maki dan dipukul dengan pelbagai objek.

Selepas berjaya dibebaskan keluarganya, Norsahlawatii turun naik mahkamah demi memastikan mendapat hak penjagaan anaknya.

Rozilah berkata, sebelum ini, polis memberi jaminan kes itu akan diselesaikan secepat mungkin berikutan semua bukti mengenai kes penderaan itu termasuk laporan hospital sudah diserahkan kepada mereka.

“Tetapi, selepas setahun kami tak dapat sebarang perkembangan kes ini.

“Takkan dia boleh terlepas macam tu saja?“
katanya.

Menurutnya lagi, kes hak penjagaan anaknya juga gagal diselesaikan hingga kini.

http://www.hmetro.com.my/Current_News/myMetro/Wednesday/Setempat/20090128085006/Article/index_html

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...