Sunday, January 25, 2009

Didakwa buang bayi

Oleh WAZIHA WAHID
waziha@kosmo.com.my



NOR AFFENDY didakwa di Mahkamah Majistret Ampang semalam atas tuduhan membuang bayi.

--------------------------------------------------------------------------------


KUALA LUMPUR - Perbuatan seorang bapa yang dituduh membuang bayi kandungnya ke dalam tong sampah di stesen transit aliran ringan (LRT) Setiawangsa, lima hari lalu menarik perhatian galeri awam Mahkamah Majistret Ampang dekat sini semalam.

Nor Affendy Rahman, 33, seorang anggota tentera berpangkat Koperal dari Markas 40 Kejuruteraan Peluru, Setapak di sini bagaimanapun mengaku tidak bersalah terhadap pertuduhan itu.

Ketika pengakuan dibuat, riak muka tertuduh kelihatan sugul dan lebih banyak mendiamkan diri. Dia ditahan pada hari kejadian setelah menyerah diri di balai polis.

Affendy didakwa membuang bayi perempuan bongsunya, Fasya Irdiena, berusia tujuh bulan ke dalam tong sampah di tepi LRT Setiawangsa, Jalan Jelatek di sini, pada pukul 4 pagi, 19 Januari 2009.

Pertuduhan dikendalikan oleh pegawai pendakwa, Asisten Supritendan Dr. A. Vasu mengikut Seksyen 317 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara maksimum tujuh tahun atau denda atau kedua-duanya sekali jika disabitkan kesalahan.

Beliau menawarkan ikat jamin sebanyak RM10,000 dengan seorang penjamin atas alasan, bapa kepada tiga orang anak itu melakukan kekerasan dengan menikam paha isterinya sehingga wanita itu mendapat lima jahitan.

http://www.kosmo.com.my/kosmo/arkib.asp?y=2009&dt=0124&pub=Kosmo&sec=Negara&pg=ne_10.htm

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...