Wednesday, January 21, 2009

Mereka mesti balik - Menteri


KUALA LUMPUR - Pekerja warga asing yang diberhentikan kerja oleh majikan mereka diwajibkan pulang ke negara masing-masing dan tidak dibenarkan berada dalam negara serta bekerja untuk majikan lain.

Ia kerana kemasukan mereka ke negara ini adalah menggunakan permit pekerjaan yang dikeluarkan kepada satu majikan sahaja dan tidak kepada majikan lain.

Ekoran itu, Menteri Sumber Manusia, Datuk Dr. S. Subramaniam berkata, sekiranya perkhidmatan mereka sudah tidak diperlukan lagi maka mereka wajib balik ke negara asal masing-masing.

"Kos pulang ke negara asal pula perlu ditanggung oleh majikan tempat mereka bekerja memandangkan mereka diberhentikan sebelum permit kerja tamat.

"Kegagalan berbuat demikian adalah menyalahi undang-undang dan majikan boleh didakwa,'' katanya ketika dihubungi Kosmo! semalam.

Pengarah Eksekutif Persekutuan Majikan-Majikan Malaysia (MEF), Samsuddin Bardan pada 15 Januari lalu mendedahkan bahawa kira-kira 60 hingga 70 peratus daripada dua juta pekerja asing di negara ini bakal kehilangan pekerjaan dalam sektor pengeluaran dan perladangan menjelang pertengahan 2009 ekoran kegawatan ekonomi dunia.

http://www.kosmo.com.my/kosmo/arkib.asp?y=2009&dt=0120&pub=Kosmo&sec=Negara&pg=ne_05.htm

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...