Wednesday, January 21, 2009

Ucapan Obama sebelum jadi Presiden Amerika


OBAMA, isterinya, Michelle (kanan) dan anak perempuan mereka Sasha menyanyikan lagu ketika melihat persembahan penyanyi Garth Brooks di Memorial Lincoln, Washington kelmarin. - AP
--------------------------------------------------------------------------------


WASHINGTON - Bakal Presiden Amerika Syarikat (AS), Barack Obama menegaskan akan menyambung semula usaha memperbaharui harapan rakyat AS yang pernah diperjuangkan oleh pejuang hak asasi, Martin Luther King.

"Hari ini, kita menjadi satu bangsa dalam satu negara seperti yang pernah diperjuangkan oleh King.

"Kita juga mengenalpasti bahawa AS pada masa depan akan menjadikan kita semuanya saling berhubungan," katanya dalam satu kenyataan.

"Apabila kita berjalan ke hadapan, kita mesti berjalan bersama-sama dan kita mesti maju ke hadapan untuk memperbaharui janji negara ini.

"King pernah mengajar kita bahawa impian semua yang kelihatan berlainan sebelum ini sebenarnya adalah sama," jelasnya.

Kelmarin, Obama turut berucap di Memorial Lincoln, Washington selain menyaksikan konsert daripada beberapa penyanyi terkenal.

Antara artis yang melakukan persembahan ialah Jennifer Lopez, Beyonce, James Taylor, Bruce Springsteen dan kumpulan muzik U2.

Jumlah penonton dianggarkan setengah juta orang manakala Obama menyaksikan konsert itu bersama isteri dan dua anak perempuannya.

Konsert itu diadakan sempena majlis angkat sumpah Obama yang akan diadakan pada hari ini bagi menggantikan George W. Bush. - Agensi

http://www.kosmo.com.my/kosmo/arkib.asp?y=2009&dt=0120&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_01.htm

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...