Thursday, January 22, 2009

USM bakal miliki pusat farmasi nuklear


Oleh ZAKI SALLEH
zaki.salleh@kosmo.com.my


Syed Azhar
--------------------------------------------------------------------------------


GEORGE TOWN - Negara bakal melangkah ke hadapan dalam bidang sains kesihatan dengan adanya pusat farmasi nuklear tidak lama lagi.

Ia akan menjadi kenyataan berikutan kesediaan konglomerat Jepun, Sumitomo Corporation menjalinkan kerjasama strategik dengan Universiti Sains Malaysia (USM) untuk menubuhkan pusat tersebut di kampusnya di sini.

Dekannya, Profesor Madya Dr. Syed Azhar Syed Sulaiman memberitahu, kerjasama tersebut bakal dilaksanakan secara berperingkat-peringkat termasuk persediaan prasarana dan tenaga pakar.

Menurut beliau, teknologi farmasi nuklear begitu meluas digunakan khususnya dalam mengesan dan merawat penyakit kanser tetapi kosnya amat tinggi jika dilakukan di luar negara.

"Sebagai contoh, tahun lalu kita membelanjakan kira-kira RM33 juta untuk membeli peralatan untuk rawatan kanser dari luar negara dan kosnya semakin meningkat.

"Dengan adanya pusat ini nanti, kita berupaya menyediakan rawatan pada kos lebih rendah dan yang lebih penting ia mampu menjalankan penyelidikan sendiri tanpa bergantung kepada sumber luar,"
katanya semalam.

http://www.kosmo.com.my/kosmo/arkib.asp?y=2009&dt=0121&pub=Kosmo&sec=Negara&pg=ne_11.htm

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...