Thursday, January 1, 2009

Wang dalam bank lesap

Oleh KUMARA SABAPATTY
kumara.sabapatty@kosmo.com.my



HEMANATHAN (kiri) berbual dengan Murugiah selepas mengadu kehilangan wang di dalam akaun simpanannya semalam.
--------------------------------------------------------------------------------


IPOH – “Saya sengaja buka akaun di bank lain untuk kegunaan majlis perkahwinan kakak saya, K. Kuganeswary, pertengahan bulan Januari ini tetapi sekarang semuanya lebur dan majlis itu terpaksa ditangguh.”

Itulah kata K. Hemanathan, 23, selepas mendapati wang simpanan dalam akaun di sebuah bank sebanyak RM7,262 telah dikeluarkan tanpa pengetahuannya dan kini cuma berbaki RM56.

Menurutnya, dia telah mengumpul semua lebihan gajinya sebagai pekerja kilang dalam akuan khas sejak awal tahun lalu bagi tujuan membantu perkahwinan kakaknya.

“Saya memang buka akaun di bank lain supaya tidak bercampur dengan gaji bulanan yang saya terima.

“Sehingga November lalu, saya telah menyimpan sebanyak RM15,000 tetapi telah keluarkan sebahagian daripadanya untuk membeli barang keperluan perkahwinan,”
katanya.

Dia amat terkejut ketika mahu mengeluarkan wang lagi pada 15 Disember lalu apabila mendapati hanya terdapat kira-kira RM56 dalam akaun bank berkenaan.

“Saya terperanjat besar ketika mahu mengeluarkan wang dari mesin pengeluaran wang automatik (ATM). Mustahil bakinya sebanyak itu.

“Saya segera melaporkan kepada pegawai bank berkenaan dan hasil semakan mendapati wang daripada akaun saya telah dikeluarkan oleh seseorang pada 4 September lalu menggunakan perkhidmatan pindahan terus dari luar negara,”
katanya yang turut membuat laporan polis.

http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2009&dt=0101&pub=Kosmo&sec=Negara&pg=ne_08.htm

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...