Sunday, February 8, 2009

Doktor ibu 14 anak disiasat

Doktor ibu 14 anak disiasat




LOS ANGELES - Lembaga Perubatan California melakukan siasatan terhadap seorang doktor kesuburan yang membantu Nadya Suleman (gambar) sehingga dia melahirkan 14 anak.

Jurucakap lembaga itu, Candis Cohen berkata, pihaknya tidak menamakan doktor itu tetapi melakukan pemeriksaan jika terdapat pelanggaran standard penjagaan perubatan.

Nadya yang berumur 33 tahun sudah mempunyai enam orang anak apabila dia melahirkan lapan bayi menerusi pembedahan Caesarean di sebuah pusat perubatan di California.

Wanita itu yang tidak bersuami kerana sudah bercerai pada 2000 mencetuskan persoalan bagaimana dia mahu menjaga 14 anaknya.

Dia melahirkan kembar lapan pada 26 Januari lalu.

Dalam temu ramah dengan stesen televisyen NBC kelmarin, Nadya menyatakan dia menanam enam embrio bagi setiap kehamilan dengan menggunakan air mani daripada penderma sama.

Dalam kes dia melahirkan lapan bayi, prosedur itu menghasilkan enam anak lelaki dan dua perempuan termasuk dua set kembar.

Di Amerika Syarikat (AS), tidak ada undang-undang yang menyatakan jumlah embrio yang perlu diletakkan dalam rahim seorang ibu. - AP

http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2009&dt=0208&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_02.htm

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...