Wednesday, February 18, 2009

Identiti pembakar hutan didedahkan

Identiti pembakar hutan didedahkan


SPOWART


MELBOURNE - Identiti satu-satunya suspek yang didakwa sengaja membakar hutan di Australia didedahkan kepada umum semalam.

Pendedahan itu dilakukan ketika pihak berkuasa menggesa orang ramai yang berang dengan perbuatan tersebut supaya bertenang dan meminta mereka menghormati proses undang-undang.

Suspek pembakar hutan itu dikenali sebagai Brendan Sokaluk, 39, dan pernah bertugas sebagai ahli bomba sukarelawan.

Lelaki itu kini ditahan di satu lokasi rahsia oleh pihak polis demi keselamatannya selepas dia ditahan minggu lalu kerana terbabit dalam insiden kebakaran di negeri Victoria.

Seorang peguam, Helen Spowart mewakili suspek yang melakukan kebakaran itu di sebuah mahkamah majistret.

Menurut pihak polis, jumlah kematian akibat kebakaran itu dilaporkan sebanyak 189 orang sejak 7 Februari lalu dan angka tersebut dijangka meningkat.

Kesnya disebut di mahkamah yang sesak dengan wartawan dan orang ramai tetapi suspek memilih untuk berada dalam kawalan polis dan tidak menghadiri perbicaraan.

Sokaluk ditahan pada Jumaat lepas dan menghadapi satu pertuduhan membakar dengan sengaja sehingga menyebabkan kematian dan satu dakwaan memulakan kebakaran.

Dia boleh dihukum penjara maksimum 25 tahun atas tuduhan pertama dan 15 tahun bagi tuduhan kedua.

Selain itu, lelaki tersebut turut didakwa kerana memiliki bahan lucah melibatkan kanak-kanak yang boleh membawa hukuman penjara lima tahun. - AP

http://www.kosmo.com.my/kosmo/arkib.asp?y=2009&dt=0217&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_03.htm

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...