Tuesday, May 5, 2009

Penghuni Hotel Metro Park mulai bosan


SEORANG tetamu mempamerkan sebuah akhbar Jerman yang menunjukkan tajuk berita berhubung virus influenza A H1N1 dari sebuah bilik Hotel Metro Park di Hong Kong semalam.



BEBERAPA pekerja dan penghuni melambaikan tangan 
ke arah jurugambar di pintu masuk Hotel Metro Park di Hong Kong semalam.


HONG KONG - Urusan perniagaan yang terbengkalai dan perasaan bosan memakan hidangan nasi merupakan sebahagian daripada aduan penginap-penginap Hotel Metro Park di sini semalam yang ditutup hampir seminggu kerana dikuarantin akibat jangkitan influenza A H1N1.

Hotel Metro Park di Hong Kong menjadi lokasi tumpuan orang ramai termasuk pelancong asing sejak ia ditutup Jumaat lepas setelah seorang warga Mexico yang menginap di hotel itu didapati positif virus tersebut.

Orang ramai yang melalui kawasan itu tidak melepaskan peluang merakamkan gambar petugas-petugas kesihatan yang memakai pakaian perlindungan kuman keluar dan masuk hotel berkenaan.

Suasana seperti itu dianggap ganjil kerana lokasi tersebut sebelum ini terkenal sebagai tempat hiburan tarian bogel.

Bagaimanapun, setelah hampir seminggu terasing dari dunia luar, kebosanan mula melanda sebahagian daripada 300 tetamu dan kakitangan Hotel Metro Park yang dikuarantin.

"Sebaik sahaja anda bersarapan dan membersihkan diri, anda akan kembali pada rutin harian iaitu mengira tanda-tanda hitam dan kotoran pada dinding," kata seorang ahli perniagaan Britain, Leslie Carr.

"Hidangan pilihan harian ialah nasi yang dihidangkan dengan peha ayam," tambahnya.

Seorang jurucakap kerajaan memberitahu, setiausaha kerajaan Hong Kong menghantar sekotak coklat kepada setiap tetamu yang dikuarantin di hotel itu sebagai tanda terima kasih di atas kesabaran mereka.

Menurutnya, semua kos bilik penginapan dan perbelanjaan sepanjang tempoh kuarantin itu ditanggung oleh kerajaan Hong Kong. - AFP

http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2009&dt=0505&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_03.htm

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...