Wednesday, June 3, 2009

Topi keledar melayang

Oleh Hadzlan Hassan
hadzlan@hmetro.com.my


KUALA TERENGGANU: Umpama adegan filem aksi, dua penjenayah cedera apabila motosikal dinaiki terbabas ke dalam longkang selepas topi keledar melayang ke arah mereka sebelum kedua-duanya dibelasah orang ramai sebaik meragut seorang wanita di Pekan Batu Enam, dekat sini kira-kira jam 11.30 pagi semalam.

Apa yang menarik, kedua-dua penjenayah dianggap tersilap memilih lokasi ragut itu kerana mangsa terbaru mereka adalah rakan kepada Mazlina Nawang, 45, mangsa ragut yang bengkak bibir, lebam mata kanan, patah gigi dan mengalami gegaran otak hingga tidak sedarkan diri selepas cedera dalam satu kejadian ragut di Jalan Tengku Omar Gong Badak, 28 Mei lalu.

Tindakan itu menyebabkan mereka disyaki sebagai suspek sama dalam kejadian menimpa Mazlina kerana wujud kemungkinan kedua-duanya mengekori mangsa dari tempat kerja sebelum menunggu masa sesuai untuk melakukan jenayah.

Namun, inilah harga yang perlu mereka bayar untuk meragut tangan Zaiton Ali, 46, pekerja am di Sekolah Menengah Teknik Wakaf Tembesu, semalam apabila orang ramai terlalu berang dengan kehadiran peragut di kawasan itu terutama selepas penjenayah yang cuba meragut Mazlina terlepas.

Ketua Bahagian Siasatan Jenayah Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kuala Terengganu, Deputi Superintendan Harry Chung Chiu Mok, yang mengesahkan kejadian itu, berkata polis menahan dua lelaki berusia 28 dan 32 tahun yang disyaki terbabit dalam kejadian itu.

Menurutnya, siasatan kini turut menjurus kepada kemungkinan kedua-dua suspek terbabit dalam kejadian menimpa Mazlina dan polis sedang mengumpul maklumat berdasarkan keterangan saksi serta mangsa untuk dipadankan bagi mencari kepastian berhubung perkara itu.

“Memang kita sedang cari kemungkinan itu kerana turut mengesyaki mereka ini individu sama terutama selepas mangsa dari tempat kerja yang sama...apa pun kita masih siasat dan saya tidak dapat memberikan kenyataan lanjut mengenainya,” katanya kepada Harian Metro.

Menceritakan mengenai kejadian menimpanya semalam, Zaiton berkata, dia membawa kira-kira RM750 dan wang itu adalah wang saudara yang memintanya menebus semula barangan kemas selain kad pengenalan semua empat anaknya dalam beg itu.

“Jika itu wang milik saya atau jumlahnya tidaklah terlalu banyak saya tidaklah terlalu takut serta mengejar sambil menjerit meminta tolong,” katanya.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...