Friday, September 3, 2010

Rasidi dihukum sebelum Aidilfitri


Rasidi dibawa keluar dari Mahkamah Tinggi Seremban semalam.


SEREMBAN - Mahkamah Tinggi di sini semalam menetapkan 7 September ini sebagai tarikh keputusan kes Rasidi Ismail yang menghadapi tuduhan membunuh empat ahli keluarganya di Gemencheh dekat sini pada 5 Januari lalu.

Pesuruhjaya Kehakiman, Datuk Ahmad Nasfy Yasin menetapkan tarikh itu selepas selesai mendengar hujah pihak pembelaan dan pendakwaan berhubung kes tersebut.

Peguam bela Hanif Hassan yang mewakili Rasidi, 32, dalam hujahnya menggesa agar mahkamah melepas dan membebaskan tertuduh atas empat tuduhan membunuh ahli keluarganya dan mencadangkan agar Rasidi meneruskan rawatan di Hospital Permai, Johor.

Keterangan dan laporan Pakar Runding Forensik Psikiatri Hospital Permai, Dr. Badi'ah Yahya mendapati tertuduh mengalami halusinasi.

"Rasidi juga mempunyai ciri-ciri ketidakwarasan apabila dia juga didapati bercakap seorang diri dan mempunyai perlakuan pelik," kata beliau.

Terdahulu, saksi terakhir, Badi'ah memberitahu mahkamah bahawa hasil laporan kesihatan Rasidi menunjukkan tanda-tanda sebagai pesakit mental.

"Daripada cerita (Rasidi) yang konsisten iaitu perlakuan yang pelik, kami membuat keputusan bahawa dia menghadapi sakit jiwa," kata Badi'ah.

Rasidi dituduh membunuh bapanya, Ismail Awang, 76, datuk, Atan Daud, 87, dan nenek, Sufiah Katas, 80, di sebuah rumah tidak bernombor di Kampung Batang Rokan, Gemencheh antara pukul 7 dan pukul 11 pagi.

http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2010&dt=0903&pub=Kosmo&sec=Negara&pg=ne_05.htm

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...